Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro? - PROENDURO VOUCHER

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Opony 50/50, 70/30 a może motocrossowe? Szukamy idealnych opon do ciężkiego motocykla enduro.

Temat rzeka, czyli opony. Internetowe fora są pełne opinii na temat wyboru opon do ciężkich motocykli enduro. Jakie będzie najlepsze rozwiązanie?

Minimum opony 50/50 do motocykla adventure

Przede wszystkim, do jazdy w terenie polecamy opony terenowe. Proste, prawda? Opony szosowo-turystyczne (np. popularne Pirelli Scorpion Trail II) poradzą sobie z suchą, utwardzoną polną drogą, ale ich możliwości szybko się kończą. To idealne rozwiązanie do turystyki, nie do regularnej jazdy w terenie.

Z tego powodu zachęcamy do zakupu opon o wyraźnym, „kostkowym” bieżniku. Bez polecania specyficznych marek i modeli. Jeżeli opona posiada wyraźny bieżnik i w ofercie danego producenta promowana jest do zastosowań terenowych, będzie dobra. W tym momencie pojawia się pytanie: co z oponami 50/50?

Tutaj sprawa nieco się komplikuje. Opony 50/50 (40/60, 60/40, ON/OFF) to kompromis i trzeba o tym pamiętać. Nadal jednak takie ogumienie będzie oferować dużo lepsze właściwości niż opony szosowe, a co za tym idzie – będą bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne. Przewagą opon dualsportowych jest fakt, że spisują się przyzwoicie także na drodze.

Dobry przykład opony 50/50, czyli Dunlop Trailmax Mission.

Jakie ciśnienia w oponach do ciężkiego enduro?

By wykorzystać pełen potencjał terenowych opon, należy odpowiednio ustawić ciśnienie. Ciśnienie ustawiamy do warunków, jakie aktualnie panują. Nie jest to wartość nadana raz na zawsze. Przykładowo: na twardym podłożu musimy chronić felgę, więc będziemy korzystać z wyższego ciśnienia, niż na piasku, gdzie niskie ciśnienie pozwoli nam wykorzystać większą część bieżnika.

Producenci opon najczęściej zrzucają odpowiedzialność dotyczącą porad na producentów motocykli, a producenci motocykli wolną nie odpowiadać. Stąd najlepszą metodą będzie, niestety, metoda prób i błędów oraz regularna kontrola ciśnienia. Dobrze zawsze mieć przy sobie niewielką pompkę i manometr.

Podczas szkoleń, korzystając z offroadowych opon (lub minimum opon 50/50), preferujemy ciśnienia na poziomie 1,8 bara z przodu i 1,7 bara z tyłu. Wszystko zależy jednak od trenera, motocykla jakim się porusza podczas danej imprezy i warunków jakie panują. Z innego ciśnienia korzystamy podczas imprez Ride Out, gdzie jeździmy także po szosie, jadąc Triumphem Tigerem 1200, z innego na szkoleniu Piaskownica korzystając z Tigera 900. 

Opony enduro – o czym pamiętać 

Najlepiej w pierwszej kolejności określić jak będziemy użytkować motocykl. Jeśli większą część czasu spędzamy w terenie, nawet lekkim, warto zainwestować w terenowe opony minimum 50/50. W kwestii ciśnień dobrą praktyką jest regularne ich sprawdzanie i dostosowywanie do warunków. 

Chcę się dowiedzieć jak szkolimy? Sprawdź TUTAJ!
Zobacz inne poradniki: