fbpx VOUCHER

Rajdy motocyklowe – o co w nich chodzi?

Rajdy motocyklowe – o co w nich chodzi?

Rajdy motocyklowe stają się z roku na rok coraz popularniejsze w Polsce, ale również za naszymi granicami. Co ciekawe w ostatnich latach w ofercie producentów motocykli pojawiło się dużo motocykli, które nadają się do uprawiania tej zabawy. Poza samym motocyklem potrzeba tutaj jednak nieco więcej nakładów i pracy, aby rajdowanie było bezpieczne, satysfakcjonujące i aby było samo w sobie dobrą zabawą. Po kolei!

Właściwy motocykl

Jaki motocykl nadaje się do jazdy rajdowej? Właściwie każdy motocykl o lepszych zdolnościach terenowych. Wszystko począwszy od wyczynowego motocykla enduro klasy 450cc, przez wszelkiej maści średniaki z zakresu 500-600cc, skończywszy na większych motocyklach terenowych typu KTM 1290 Super Adventure i BMW R1250GS.

Jako, że jazda rajdowa to nie tylko kwestia jazdy pełnym gazem, typ zastosowanego motocykla schodzi na dalszy plan. Dziś w popularnych imprezach rajdowych na terenie Polski widywane są właściwie wszystkie typu motocykli klasy Adventure. Prawda jest natomiast taka, że motocykl powinien być właściwie przygotowany. Zarówno jeśli chodzi o przygotowanie do jazdy w samym terenie (opony terenowe, gmole, osłony, itd.), jak również jeśli chodzi o przygotowanie do nawigacji. Mamy tutaj na myśli mocowanie do przewijarki, samą przewijarkę do roadbooka, ale również wszelkie pomoce, typu dodatkowe drogomierze na których wskazaniach opiera się nawigowanie z użyciem roadbooka.

Przewijarka do roadbook’a

Umiejętności jeździeckie

Rajdy terenowe weryfikują umiejętności jeździeckie w bardzo gruntowny sposób. Oczywiście jazda jest tutaj jedną ze składowych, ale musisz dysponować dobrą techniką jazdy z przynajmniej dwóch powodów.

Po pierwsze musisz być w stanie wytrzymać cały dzień na motocyklu. W przypadku rajdów, gdzie nie jest mierzony czas nadal musisz sprawnie jeździć, ponieważ przy dwóch idealnych i identycznych wskazaniach drogomierza (oznaczających pokonanie trasy bez błędów) zwycięzcą zostanie ten, kto trasę pokonał szybciej.

Na wielu rajdach prowadzone są pomiary czasu na odcinkach specjalnych. Tak jest np. na Rajdzie Dakar. Tutaj de facto ścigasz się. Z czasem, ale jednak. Dobra technika jazdy oznacza sprawne pokonanie odcinka pomiarowego, ale również oznacza mniejsze ryzyko gleby i ewentualnego uszkodzenia siebie lub sprzętu. To właśnie drugi powód dla którego warto mieć dobrą technikę jazdy na rajdach.

Umiejętność nawigacji

Nawigowanie to integralna część jazdy rajdowej. Opiera się ona zarówno na umiejętności posługiwania się roadbookiem, ale również na doświadczeniu wyniesionym z poprzednich rajdów. Składa się na to zarówno zdolność do obserwacji terenu, czytanie i wyłapywanie charakterystycznych znaków w terenie, ale również podpatrywanie tego co robią i gdzie pojechali konkurencji.

Bardzo dobrą opcją nauki jazdy w rajdach jest korzystanie z doświadczenia innych motocyklistów. Dlatego przy rajdach terenowych warto na początku „podłączać” się do bardziej doświadczonych motocyklistów i czerpać z ich wiedzy.

 Roadbook

Rajdy motocyklowe i roadbook to nierozłączna para. Sam roadbook to charakterystyczny sposób zapisu trasy przejazdu, zrozumiały dla motocyklistów na całym świecie.

Roadbook to po prostu sposób na podzielenie planowanej trasy rajdu lub trasy na mniejsze części, z których każda zawiera określone informacje. Aby podążać trasą, podczas jazdy należy czytać roadbook od lewej do prawej, w taki sam sposób, jak czyta się komiks w gazecie lub magazynie. Informacja zawarta w tym zapisie jest zarówno „obrazkowa” jak i tekstowa. Podawane są w niej dokładne odległości po pokonaniu których kierowca ma wykonać kolejny manewr, skręt, działanie.

W przypadku bardziej złożonych tras, takich jak sam Dakar, zasada jest dokładnie taka sama, ale może być znacznie więcej informacji, takich jak wskazówki kompasu i konkretne notatki dotyczące trasy. Z tego powodu pośrodku będzie tylko jeden obraz wspierany przez informacje po prawej i lewej stronie. Inne rajdy i organizatorzy mogą korzystać z tego samego układu, podczas gdy inni używają dwóch lub trzech boksów na mniej konkurencyjne imprezy.

W prasie motocyklowej możecie znaleźć poradniki jak przygotować i czytać roadbook. Tutaj ogromnie dużo informacji można zebrać bez ruszania się z domu. Do swojego pierwszego rajdu przygotujesz się bez ruszania czterech liter sprzed komputera.

Typowy zapis trasy w roadbooku

 

Rajdy motocyklowe w Polsce – typy

W Polsce spotkać możecie trzy główne typy rajdów motocyklowych. Wymienimy je po kolei w zależności od stopnia trudności.

Rajdy typowo wyczynowe, gdzie głównym kryterium jest nawigacja i gdzie mierzone są czasy przejazdu na odcinkach specjalnych. Nawigacja prowadzona jest przede wszystkim na długich, trudnych i szybkich odcinakach specjalnych. Przykładem takiego rajdu jest oczywiście Dakar, ale w Polsce można ścigać się np. w Baja Poland.

Drugi typ rajdów to taki, gdzie oceniana jest nawigacja (poprzez wskazania drogomierza), ale gdzie również w wyznaczonych miejscach prowadzona jest rywalizacja czasowa. Odbywa się ona jednak na krótkich odcinkach, gdzie nie jest prowadzona nawigacja. Takim rajdem jest chociażby Enduro Rally 24.

Trzeci typ rajdów to rajdy typowo krajoznawcze. W takich rajdach z uwagi na bezpieczeństwo uczestników nie jest prowadzony pomiar czasu. Liczy się tylko dokładność przejazdu w ramach trasy wyznaczonej roadbookiem. W ramach weryfikacji dokładności przejazdu uczestnicy muszą czasem podawać organizatorowi dodatkowe informacje z trasy, wskazywać specjalistyczne punkty, wykazać się fizyczną obecnością na trasie przejazdu. Ten ostatni typ rajdów motocyklowych jest oczywiście najłatwiejszy i to od niech sugerowalibyśmy rozpoczęcie przygody z rajdami.

Na jakim motocyklu na rajd i jak się do niego przygotować?

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli

KTM 790 Adventure – nowa jakość

Honda CRF 1100L Africa Twin – nowe rozdanie

Yamaha Tenere 700 – purysta

Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe

Honda CRF1000L Africa Twin – przełom

Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?

Yamaha XT660Z Tenere pod lupą