Honda CRF 1100L Africa Twin – nowe rozdanie
Honda CRF 1100L Africa Twin dosyć szybko zastąpiła model Honda CRF 1000L Africa Twin, co stanowi uznania godną reakcję Hondy na opinie klientów. Co się zmieniło?
Historia modelu
Już w 2020 roku do salonów wjechał nowy model Africa Twin. Motocykl został znacznie zmodernizowany. Wjechał do salonów z nowym silnikiem, zawieszeniem, ramą i wahaczem, zupełnie nowym wyświetlaczem przyrządów/interfejsem kierowcy i wieloma innymi zmianami. W instalacji motocykla pojawił się nowy sześcioosiowy IMU, który oferuje więcej danych i wiele innych trybów jazdy. To umożliwia kontrolę jazdy na jednym kole, kontrolę momentu obrotowego i nie tylko. Nowy interfejs kierowcy oferuje więcej ekranów danych, Bluetooth i Apple CarPlay. Dodano również tempomat.
Tym co się znacząco zmieniło, to istotnie rozdzielony został model standardowy i model Adventure Sports. Model Adventure Sports dysponuje większym bakiem, otrzymał elektronicznie regulowane zawieszenie i obręcze bezdętkowe. Ma również wyższą szybę i generalnie oferuje wyższy poziom ochrony przed czynnikami atmosferycznymi.
W nowym silniku o pojemności 1084 cm3 (wcześniej 998 cm3) wprowadzono wiele zmian, w tym zwiększoną pojemność skokową (o 6,5 mm dłuższy skok tłoka) nowe tłoki, korbę i krzywki z dłuższym skokiem zaworów dolotowych i wydechowych (wlot zwiększono z 9,2 mm do 10,1 mm, podczas gdy wydech zwiększono z 8,6 mm do 9,3 mm). Korpus przepustnicy jest o 2 mm większy do 46 mm, przewód dolotowy jest wyprostowany, a ECU ma nowe mapowanie paliwa. W rezultacie z fabryki wyjechał zupełnie nowy motocykl.
Pod koniec 2021 roku Honda wydała aktualizację oprogramowania, która dodaje Android Auto do modeli 2020 i 2021. Pierwotnie obsługiwały tylko Apple CarPlay. Wszystkie te zmiany wpłynęły nie tylko na wagę motocykla (która urosła), ale również na cenę motocykla, która zbliżyła się do cen motocykli europejskiej konkurencji.
Na szosie
Honda CRF 1100L Africa Twin jest doskonałym motocyklem do podróżowania. Wersja Adventure Sports oferuje bardzo wysoki komfort i możliwość bezproblemowego przemieszczania się motocyklem na duże dystanse. Miłośnikom jazdy po szosie z pewnością odpowiadała będzie opcja możliwości dokupienia automatycznej skrzyni biegów.
Wersja standardowa również spisuje się bardzo dobrze na asfalcie, choć oferuje słabszy poziom ochrony przed pędem powietrza.
W terenie
Podczas jazdy w terenie wersja Adventure Sports okazuje się nieco ociężała. Wymaga kompetentnego kierowcy i zastosowania terenowych opon. Tutaj znacznie lepiej radzi sobie model standardowy, idealnie z manualną skrzynią biegów. Niezależnie od tego Hondy pozostają dosyć ciężkimi i trudnymi motocyklami w obyciu. Wymagają wprawnej ręki, choć potrafią odwdzięczyć się znakomitą dzielnością terenową. Tutaj wielu co prawda narzeka na zbyt miękkie zawieszenia, ale ich tunning nie jest żadnym problem.
Dla kogo?
W przypadku modelu Honda CRF 1100L Africa Twin mamy dosyć prosty wybór. Model Adventure Sports zdecydowanie lepiej sprawdzi się w garażu podróżników, którzy lubią jeździć dużo i daleko, niekoniecznie w trudnym terenie. Model bazowy będzie idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy lubią się wyszaleć dużym motocyklem klasy Adventure w trudniejszym terenie.
Plusy
- Niezawodność
- Jakość wykonania
- Komfort i ergonomia
- Bogate wyposażenie
Minusy
- Spora masa własna
- Delikatne elementy konstrukcji (dekle, ramy, ramy pomocnicze)
Nasza opinia
Najnowsza wersja modelu Africa Twin w pełni zapracowała sobie na uznanie motocyklistów i popularność jaką się cieszy w naszym kraju i poza jego granicami. To świetny motocykl do jazdy terenie, na wyprawy motocyklowe, ale również do zaawansowanej nauki jazdy, w tym do wyjazdów na szkolenia motocyklowe.
Zobacz również:
BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli
KTM 790 Adventure – nowa jakość
Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?
Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?
Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie?
Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą
Dobra szkoła motocyklowa – części składowe
Honda CRF1000L Africa Twin – przełom