fbpx VOUCHER

Technika jazdy motocyklem – najważniejsze!

Technika jazdy motocyklem – najważniejsze!

Technika jazdy motocyklem to pojęcie szalenie obszerne. Z uwagi na swoją pojemność jest często traktowane jako zbiornik pojęć do którego można wrzucić praktycznie wszystko, co jest związane z rolą kierowcy w kierowaniu jednośladem. Tak niestety nie jest. Technika jazdy motocyklem to pojęcie, które można bardzo dokładnie sprecyzować.

Co znaczy technika jazdy motocyklem?

Zacznijmy od samego początku. Technika jazdy motocyklem to w pełni kontrolowane posługiwanie się narzędziami sterowania pojazdem, które daje pewny, powtarzalny rezultat. Zawsze taki sam. Weźmy za przykład przeciwskręt, który jest tutaj dobrym przykładem. Naciśnięcie na prawą końcówkę kierownicy sprawi, że motocykl skręci w prawo. Naciśnięcie lewej końcówki kierownicy sprawi, że motocykl skręci w lewo. Zawsze, na każdym typie motocykla. To jest technika jazdy. Zupełnie jak technologia w przemyśle. Jej prawidłowe zastosowanie daje powtarzalny, przewidywalny produkt o określonych parametrach. Opanowanie highsida i utrzymanie się w siodle nie jest techniką jazdy.

Technika jazdy motocyklem, a sam motocykl

W zależności od typu motocykla technika jazdy może wymagać adaptacji. Skoro naszym przykładem jest przeciwskręt, to będzie on stosowany nieco inaczej na różnych typach motocykli. To jest na motocyklu sportowym wprowadzenie motocykla w złożenie będzie wymagało delikatniejszego naciśnięcia na kierownicę, na chopperze ten nacisk będzie musiał być większy. Niemniej zasada pozostaje ta sama. W obu przypadkach daje przewidywalny efekt, który wymaga od kierowcy uwzględnienia specyfiki dosiadanego motocykla.

To samo dotyczy innych elementów pracy samego motocykla. Skręcanie, hamowanie, praca sprzęgłem, biegami i gazem, praca ciałem na motocyklu… Technika jazdy motocyklem obejmuje wiele elementów z tej układanki, ale wszystkie pozwolą na zastosowanie się na dowolnym motocyklu.

Czynnik ludzki w technice jazdy motocyklem

Technika jazdy motocyklem nie sprowadza się tylko do tego w jaki sposób kontrolujemy motocykl. Skupia się ona również na tym, w jaki sposób kontrolujemy siebie. Kierowca ma tutaj sporo do zrobienia. Po pierwsze musi kontrolować swój sposób pozyskiwania informacji. Na to składa się kontrola własnej uwagi, praca wzrokiem, analiza pozyskanych informacji.

Po drugie kierowca musi kontrolować swoje ciało. Oznacza to konieczność utrzymania właściwej pozycji na motocyklu, co może być szczególnie kłopotliwe w przypadku jazdy z większymi przeciążeniami działającymi na kierowcę (jazda motocyklem po torze, jazda w terenie). Dla motocykla nie ma znaczenia, czy ma za sobą 5 minut jazdy, czy 5 godzin jazdy. Dla kierowcy różnica może być drastyczna i postępujące zmęczenie będzie istotnie wpływać na możliwość zastosowania w praktyce prawidłowej techniki jazdy.

Praca nad techniką jazdy

Prawidłowej techniki jazdy nie da się zbudować samym jeżdżeniem na motocyklu. To zupełnie nie jest tak, że dowolny trening czyni mistrza, bo nie czyni. Prawidłowy trening czyni mistrza. Mówimy tutaj o treningu zorientowanym na budowanie powtarzalności. Powtarzalność leży u podstaw techniki jazdy. Raz skoczona belka niczego nie komunikuje. Belka przeskoczona w podobny, powtarzalny i kontrolowany sposób wskazuje na to, że masz dobrą technikę przeskakiwania przez belki.

Jest kilka składowych dobrego treningu. Podstawowym są właściwe ćwiczenia, które najlepiej opanować pod okiem kompetentnego szkoleniowca w szkole jazdy. Kolejnym elementem jest ćwiczenie jednej rzeczy na raz, co pozwala skupić uwagę na prawidłowym stosowaniu każdego z elementów techniki jazdy. Kolejnym jest trening, czyli powtarzanie, utrwalanie, ugruntowywanie w sobie pozyskanych umiejętności, który można realizować chociażby w trakcie wypraw i wycieczek motocyklowych. Ważne jest, aby jeździć i świadomie stosować posiadaną wiedzę, umiejętności, czyli technikę jazdy motocyklem.

Czy doświadczenie jest częścią techniki jazdy?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest prosta i na swój sposób brutalna – nie. Doświadczenie nie jest częścią techniki jazdy. Nie ma nic bardziej powszechnego na polskich i światowych drogach, niż bardzo doświadczony kierowca o kiepskiej technice kierowania swoim pojazdem. Doświadczenie pomaga przewidywać to, co może się wydarzyć na drodze i podpowiada w jaki sposób można poradzić sobie z sytuacją. Niestety doświadczenie bez techniki jazdy motocyklem nadal oznacza mało kompetentnego kierowcę. Niebezpieczeństwem takiej sytuacji jest fakt, że wielu kierowców dysponujących wieloletnią praktyką jest święcie przekonanych o wysokim poziomie swoich umiejętności. To przekonanie często brutalnie weryfikowane jest przez pierwszą poważną kryzysową sytuację…

Działa to również w drugą stronę, gdzie na ulicę wyjeżdża świetnie wyszkolony młody zawodnik, który ma trudności z przewidywaniem tego, jak na jego tempo zareagują inni uczestnicy ruchu drogowego…