fbpx VOUCHER

Yamaha Tenere 700 – purysta

Yamaha Tenere 700 – purysta

Yamaha Tenere 700 była naturalną konsekwencją działań koncernu Yamaha w obszarze motocykli terenowych. Naturalną, ale również nieco wymuszoną. Naturalną, ponieważ po 2014 roku Yamaha mocno pracowała nad dwucylindrową jednostką napędową o średniej pojemności, którą planowano zastosować w różnych typach motocykli (serie MT, XSR, R, Tracer, Tenere). Wymuszoną, ponieważ w ofercie Yamahy norma Euro 5 zabiła model Yamaha XT6600Z, który był sprawdzoną ofertą Yamahy dla podróżników. XT660 miał zresztą nie tylko problem z normą Euro 5. Po prostu zaczął odstawać od coraz mocniejszej konkurencji. Yamaha potrzebowała nowego modelu.

Historia modelu

Yamaha bardzo długo puszczała kontrolowane przecieki na temat nowego modelu. Koncept oznaczony jako T7 ujrzał światło dzienne już w roku 2016, ale wersję produkcyjną poznaliśmy dopiero w roku 2018. Motocykl pojawił się w salonach w połowie roku 2019 i od razu zyskał wielu fanów.

Do napędu modelu Yamaha Tenere 700 wykorzystano silnik o pojemności 690cc i mocy 72KM. Motocykl wyposażono w typowo terenowe zawieszenie o dużym skoku i podwozie z kołami 21/18 cali, co mówi wyraźnie o przeznaczeniu motocykla.

Wraz z pierwszymi jazdami przyszły pierwsze głosy krytyki. Dotyczyły one przeciętnej jakości wykonania, mało wyrafinowanego zawieszenia, braku możliwości wymiany ramy pomocniczej (jest przyspawana do głównej), różnych skrótów jakościowych. Co więcej motocykl nie dysponuje praktycznie żadnymi systemami wsparcia kierowcy. Brak w nim kontroli trakcji, ABSu do hamowania w zakrętach, realnej opcji zmiany trybów jazdy, itd. Dostępny jest jedynie ABS z opcją wyłączenia na tylne koło. Wszystko to było do przełknięcia z uwagi na relatywnie niską cenę motocykla, szczególnie w pierwszych dwóch latach obecności maszyny na rynku.

W roku 2021 Japończycy zaproponowali wersję Rally, droższą i lepiej wyposażoną w gamę fabrycznych akcesoriów. W sezonie 2022 na rynek wjechała Yamaha Tenere 700 w wersji World Raid z powiększonym zbiornikiem paliwa, zmienionym wyświetlaczem, poprawionym zawieszeniem i innymi zmianami. Technicznie jednak jest to motocykl bazujący na wersji standardowej. Yamaha zapowiada że do rodziny Tenere w przyszłym roku dołączy jeszcze jedna wersja tego motocykla.

Na szosie z Yamahą Tenere 700

Na asfalcie motocykl okazuje się rozwiązaniem raczej purystycznym. Mocy nie ma przesadnie dużo, dynamika motocykla nie zwala z nóg. Ochrona przed czynnikami atmosferycznymi jest słaba. Siodło nie daje wysokiego komfortu. Jeżdżenie na oponach typu kostka generalnie mija się z celem w przypadku jazdy po asfaltach.

Mówiąc krótko – jeśli myślicie o zakupie tego motocykla do jazdy po ulicy, to lepiej rozejrzyjcie się za modelem Tracer 700. Będzie to zdecydowanie bardziej sensowny zakup.

Yamaha Tenere 700 w terenie

Jazda w terenie Yamahą pokazuje prawdziwe powołanie tej maszyny. Motocykl radzi sobie na szutrach i w lekkim terenie bardzo dobrze, szczególnie gdy jest odziany w porządne motocyklowe opony terenowe. Nie oznacza to jednak, że poza asfaltem Tenerka będzie ideałem. Zawieszenia są bowiem przeciętne, niektórzy twierdzą że słabe. Mocy zawsze mogłoby być więcej. Motocykl szybko się rysuje, podginają się elementy np. wieszaki tłumika.

Niezależnie od tego Yamaha udowodniła przez ostatnie sezony, że stworzyła niezawodny i wytrzymały motocykl. Jeśli planujecie ruszyć w podróż dookoła świata, to Tenere 700 z pewnością Was po nim obwiezie.

Dla kogo?

Yamaha Tenere 700 to propozycja dla kierowców jeżdżących regularnie poza asfaltem. Ten motocykl lubi jazdę po szutrach i w lekkim terenie. Gorzej znosi autostradowe przeloty i jazdę typowo turystyczną.

Plusy

  • Niezawodność
  • Wytrzymałość
  • Dobre parametry terenowe

Minusy

  • Przeciętne zawieszenia
  • Brak zaawansowanej elektroniki
  • Sporo skrótów jakościowych
  • Cena wysoka w stosunku do otrzymanego pakietu

Nasza opinia

Yamaha Tenere 700 to fajny motocykl dla osób lubiących jazdę w stylu adventure, nie stroniących od wypraw w teren. Twórcy tej maszyny komunikują jej ograniczenia (brak elektroniki, prostota, tanie komponenty) jako jej zaletę. Jeśli podzielacie taki punkt widzenia i przymkniecie oko na cenę, to Tenere 700 może okazać się idealnym pojazdem dla Was.

Zobacz również:

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli

KTM 790 Adventure – nowa jakość

Jaki amortyzator skrętu do ciężkiego enduro?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe

Honda CRF1000L Africa Twin – przełom

Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?

Yamaha XT660Z Tenere pod lupą