fbpx VOUCHER

Yamaha XT660Z Tenere pod lupą

Yamaha XT660Z Tenere pod lupą

Yamaha XT660Z Tenere okazała się bardzo udanym wejściem japońskiego producenta na rynek motocykli klasy Adventure. Maszyna ta była kontynuacją modelu Yamaha XTZ660 Tenere, który bazował na podobnych założeniach konstrukcyjnych. XT660Z Tenere przewyższała jednak pierwowzór w praktycznie wszystkich obszarach, co stanowiło o popularności małej Tenerki.

Historia

Yamaha XT660Z Tenere produkowana była w latach 2008-2016. Motocykl podobnie jak XTZ660 dysponował dużym 1-cylindrowym silnikiem, ale teraz jednostka ta wyposażona została w nowoczesny układ wtryskowy, zmienioną głowicę oraz osprzęt. Zmieniły się zawieszenia, przeprojektowane zostało nadwozie oraz całe podwozie.

W czasie 8 letniego okresu produkcji motocykl był sukcesywnie poprawiany, z czasem wyposażono go w układ ABS i wdrożono szereg drobnych modyfikacji. Dzięki wszystkim wprowadzonym zmianom motocykl stał się bardzo popularnym orężem w rękach motocyklowych podróżników. Na korzyść Yamaha XT660Z Tenere przemawiała prostota konstrukcji, niskie koszty eksploatacji, wysoka niezawodność oraz łatwość użytkowania. Nie oznacza to oczywiście, że Yamaha była pojazdem idealnym, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę obszary zastosowania tego pojazdu. Przyjrzyjmy się tym aspektom bliżej.

Mała Tenere na szosie

W przypadku jazdy szosowej Yamaha XT660Z Tenere radzi sobie… przyzwoicie. I tylko tak. Motocykl ma zawieszenia o długim skoku, 21 calowe koło z przodu, co sprawia, że szybka jazda po asfalcie stanowi dla tej maszyny spore wyzwanie. Może nie tyle jazda, co zachowanie stabilności jazdy. Nie jest wielką tajemnicą że zawieszania Yamahy nie mają wysokich notowań. Uważane są za zbyt miękki i dysponujące niedostatecznym zakresem regulacji.

Co do samej jazdy po asfalcie przyznać należy że Yamaha XT660Z Tenere radzi sobie przeciętnie przy szybkiej jeździ autostradowej. Tutaj wąskim gardłem jest niska moc silnika, która przekłada się na ograniczoną prędkość maksymalną. Niska moc oznacza również spory spadek osiągów w przypadku jazdy mocno obciążonym motocyklem.

Na asfalcie dokucza również spory poziom wibracji silnika i przeciętny poziom ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. Zaletą Yamahy XT660Z Tenere jest natomiast spory zasięg, generowany nie tyle pojemnością baku, co niskim zużyciem paliwa.

Yamaha XT660Z Tenere w terenie

XTZ660Z przygotowana została przede wszystkim do jazdy w terenie. Widać to po konstrukcji podwozia i to właśnie w tym środowisku motocykl ma wykazywać największe zalety. Czy jest tak w rzeczywistości?

Moc jednostki napędowej jest w zupełności wystarczająca do jazdy po lekkim terenie. Masa na poziomie nieco ponad 200 kg również jest akceptowalna. Zawieszenie daje sobie całkiem nieźle radę, ale pod warunkiem że tempo jazdy nie jest wyczynowe. Zbyt miękkie zawieszenia potrafi wtedy bowiem dobijać i trudno jest je ustawić pod własne potrzeby. Głównie z powodu braku możliwości precyzyjnej regulacji.

Całościowo jako motocykl enduro Yamaha XT660Z Tenere świetnie radzi sobie w trakcie dłuższych wyjazdów drogami najróżniejszej jakości. Gorsze drogi, pustkowia Azji Środkowej, leśne i polne dukty – to miejsca gdzie Tenere odnajduje się najlepiej.

XT660Z nie jest z pewnością dobrym sprzętem do jazdy wyczynowej i do zabawy w trudnym terenie. To nie jest ten poziom, jaki obecnie prezentuje np. KTM ze swoimi modelami 890 Adventure R, czy nawet najnowsza Tenere 700.

Wady Yamahy XT660Z Tenere

Mała Tenere ma kilka istotnych niedociągnięć. Te najważniejsze to:

  • Zbyt mała moc silnika
  • Zbyt miękkie zawieszenia o słabym zakresie regulacji
  • Niska kultura pracy

Zalety Yamahy XT660Z Tenere

  • Prosta i niezawodna konstrukcja
  • Ekonomiczność eksploatacji
  • Wszechstronność

Do czego nadaje się mała Tenerka?

Z całą pewnością Yamaha XT660Z Tenere świetnie nadaje się do wielu zadań. To przede wszystkim znakomity motocykl do rozpoczęcia przygody z jazdą w terenie. Niska masa i ograniczona moc pozwala na relatywnie bezpieczne stawianie swoich pierwszych kroków poza asfaltami. Ten motocykl świetnie sprawdzi się również podczas uczestnictwa w szkoleniach motocyklowych, w wyprawach, treningach motocyklowych, ale także w codziennej eksploatacji w mieście.

Duży wpływ na sposób eksploatacji samego motocykla wpływ będzie miał typ wybranych opon, wyposażenie motocykla, dobór gmoli, kufrów i innych elementów wpływających na to, w jakich obszarach najlepiej sprawdzał się będzie ten motocykl. Dlatego też przed wyborem motocykla dla siebie warto zacząć od szczerego rachunku sumienia i realnego określenia do czego potrzebny jest nam ten konkretny motocykl.

Osiągi:

  • Silnik: 1 cylindrowy, 4 suwowy, 5 zaworów. Pięciobiegowa skrzynia biegów, sprzęgło w kąpieli olejowej, sterowane linką.
  • Pojemność silnika: 660 cm³
  • Moc maksymalna: 48 KM/6000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 58 Nm/5250 obr./min
  • Prędkość maksymalna: 159 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 sek.
  • Pojemność baku: 23 litry
  • Zasięg teoretyczny: 535 km
  • Waga: 209 kg (215 kg wersja z ABS)