Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie?
Nie trzeba wydawać kilku tysięcy złotych na akcesoria, by przystosować turystyczne enduro do jazdy w terenie.
Oczywiście, zakup porządnej płyty pod silnik, demontowalnych lusterek czy handguardów to nic złego. Nim więcej czasu spędzamy w terenie, tym bardziej stricte terenowe akcesoria będą nam potrzebne. Nie są jednak niezbędne.
Najważniejsza „przeróbka”: opony
Naprawdę każdym motocyklem można zjechać z utwardzonej drogi. Oczywiście poza specyficzną budową motocykli offroadowych (czy turystycznych enduro), to co robi największą różnicę, to opony. Dedykowane terenowe opony potrafią zmienić motocykl z ciężkiego do kontroli pojazdu, w stabilny, przewidywalny i dający sporo przyjemności sprzęt. Z tego powodu, zanim zaczniemy inwestować w cokolwiek, w pierwszej kolejności należy kupić opony. Jakie? Nasz poradnik znajdziesz TUTAJ.
Jeśli mamy już dedykowane opony, kolejne na liście będą proste przeróbki dotyczące ergonomii i bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności, idąc od góry, warto obniżyć lub całkowicie zdjąć szybę. Modele oznaczone literą „R” lub nazwą Rally (KTM 790 Adventure R, BMW R 1250 GS Rally, Triumph Tiger 900 Rally, itd.) z reguły w standardzie oferują niższą szybę. Powód jest prosty: wysoka szyba ogranicza nasze możliwości ruchu na motocyklu i często jest idealnie na lini wzroku.
Kolejnym punktem programu będzie przestawienie kierownicy, w sposób, który umożliwia wygodną jazdą na stojąco. Należy pamiętać, że po przestawieniu kierownicy, trzeba także ustawić klamki i lusterka. Ważne: nie ma tutaj ogólnej zasady. Inaczej kierownicę ustawi niski motocyklista, inaczej wysoki. Wiele zależy od preferencji. Jeśli po zmianie ustawień motocyklista jest w stanie w sposób komfortowy stać na motocyklu, to znaczy, że zrobił to dobrze.
Dalej jest już tylko wyciągnięcie gum z podnóżków i ustawienie dźwigni. Offroadowe buty są dość twarde, a do tego stopa na podnóżku podczas stania układa się inaczej, niż podczas siedzenia. Stąd dźwignie należy odpowiednio wyregulować.
Krótka checklista naszego przygotowywania motocykla do jazdy w terenie:
- Założyć offroadowe opony
- Maksymalnie obniżyć bądź zdjąć szybę
- Ustawić kierownicę, tak by sprawnie kontrolować przyrządy
- Wyciągnąć gumy z podnóżków
- Ustawić dźwignie zmiany biegów i hamulca tylnego
- Sprawdzić ciśnienie w oponach
Akcesoria offroadowe
Czy warto inwestować w offroadowe akcesoria? Oczywiście w niektóre tak. Handguardy ochronią klamki podczas upadku, ale – co ważniejsze – ograniczą też możliwość np. naciśnięcia klamki hamulca przez nisko wiszącą gałąź. Płyta pod silnik to zawsze dobry pomysł, tak samo jak lusterka, które szybko można zdjąć lub wyregulować.
Bardziej jednak od akcesoriów, zachęcamy do zakupienia podstawowego zastawu narzędzi i regulowania przyrządów motocykla wedle potrzeb. Jak ustawić motocykl i poradzić sobie w terenie? Dowiecie się z naszych szkoleń, a także szkolenia dedykowanego niespodziewanym sytuacją -> ENDURONIEZBNĘDNIK
Sprawdź jak szkolimy TUTAJ!
Zobacz inne poradniki: