Opony szosowo-terenowe do motocykla adventure. Na tym jeździmy
50/50, 60/40, 90/10 i 10/90 – jakie opony wybrać do motocykla typu adventure i dlaczego popularne opony 50/50 nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem?
Nie chcemy, żebyście marnowali swój czas, więc na pytanie odpowiemy w pierwszym akapicie: wybierzcie opony, które będą odpowiadać sposobowi w jaki używacie swój motocykl. Jeśli większość czasu spędzacie na codziennych dojazdach do pracy i tylko okazjonalnie zjeżdżacie w teren, pełna “kostka” będzie nie tylko bez sensu, ale także obniży Wasze bezpieczeństwo. I w drugą stronę: jeśli motocykl używacie do weekendowego jeżdżenia po szutrach, spędzając mało czasu na drogach asfaltowych, nie ma sensu inwestować w oponę 50/50.
Kluczem do wyboru odpowiednich opon będzie szczere (przed samym sobą) określenie sposobu używania motocykla. Producent i model ogumienia to sprawa drugoplanowa!
Informacja: podając modele opon będziemy trzymać się marki Dunlop, która jest naszym partnerem. Nie zmienia to faktu, że większość producentów premium może zaoferować świetne rozwiązania od stricte szosowych po stricte offroadowe.
Kiedy kupić oponę 50/50?
Regularnie odradzamy opony uniwersalne, znane pod wieloma nazwami (50/50, dualsportowe itd). Z prostej przyczyny: tego typu opony łączą zalety, ale także wady opon szosowych i terenowych. Często motocykliśmy myślą, że tego typu ogumienie rozwiąże wszystkie ich problemy w terenie i na utwardzonych drogach. Nic bardziej mylnego – naszym zdaniem opony 50/50 wymagają więcej od motocyklisty, niż opona dedykowana do danych warunków. To właśnie z tego powodu sugerujemy przemyślany zakup.
Dodamy tylko, że za oponę 50/50 uznajemy np. Dunlop Trailmax Mission, które sami używamy. Nie należy ich mylić z ogumieniem szosowym z “możliwością jazdy w terenie”, takim jak chociażby Dunlop Trailsmart (lub Pirelli Scorpion Trail, Metzeler Karoo Street).
Motocykle typu adventure to jeden wielki kompromis i gdy dołożymy do tego będące kompromisem opony, często otrzymujemy wybuchową mieszankę. Jeśli regularnie zjeżdżasz w teren, to mimo wszystko najlepszym rozwiązaniem będzie zakup opon terenowych (w przypadku Dunlopa, np. D6060). Jeżdżąc większość czasu po szosie najlepszym rozwiązaniem będzie choćby Dunlop Trailsmart.
W takim razie kiedy kupować oponę 50/50?
- kiedy jesteś w stanie świadomie określić swoje ograniczenia i dostosować do nich teren w jaki zjeżdżasz (więcej na temat kompetencji znajdziesz TUTAJ)
- kiedy jesteś w stanie świadomie określić ograniczenia swojego sprzętu
- jeśli potrafisz sprawnie czytać teren
Opony adventure w naszej pracy
W sezonie motocyklowym organizujemy do 20 imprez szkoleniowych i wycieczkowych. Nasza ekipa to 7. wykwalifikowanych trenerów, którzy korzystają z dostarczonych przez naszego partnera Triumphów Tigerów 900 i Tigerów 1200. Zdarza się, że na motocykl trener wsiada w dniu szkolenia, a przed nim stoi szereg zdań: bezpieczne zaprezentowanie ćwiczeń, poprowadzenie grupy w zmiennych warunkach, a po zamknięciu eventu umycie motocykla na myjni i odstawienie go do bazy po publicznych drogach.
Przygotowanie do szkoleń zaczynamy często w okolicach 5:00, jesienią przy temperaturach spadających w okolice zaledwie kilku stopni. Bez względu na pogodę i podłoże trener musi mieć pewność, że opony zapewnią mu maksimum przyczepności w danej sytuacji. U podstaw tej wiedzy nie jest jednak forumowa porada jaki model opony kupić (“koledze trzymała w zakrętach!”), a kompetencje samego motocyklisty. Dlatego bez skrupułów wyposażamy nasze motocykle w opony 50/50.
Nie dla każdego będzie to jednak najlepsze rozwiązanie. Zwłaszcza jeśli zaczynasz przygodę z jazdą w terenie, lepiej zainwestuj w oponę dedykowaną jędździe w terenie. Ograniczasz w ten sposób najważniejszą zmienną i dajesz sobie możliwość skupienia się na jeździe i podnoszeniu umiejętności. Z czasem przeskok na oponę 50/50 będzie naturalny.
Chcesz podnieść swoje umiejętności w sezonie 2021? Sprawdź kalendarz naszych IMPREZ!
Chcę się dowiedzieć jak szkolimy? Sprawdź TUTAJ!
Zobacz inne poradniki: