Triumph Tiger 800 – historia modelu
Triumph Tiger 800 to motocykl klasyfikowany jako dual sport. Wprowadzony na rynek w 2010 roku przez brytyjskiego producenta Triumph Motorcycles. Fabryka wprowadziła dosyć prostą kategoryzację modeli. I tak Tiger 800 XR to motocykl bardziej zorientowany na szosę, podczas gdy Tiger 800 XC został zaprojektowany jako pojazd bardziej terenowy. Wszystkie wersje Tigerów szybko stały się popularnymi pojazdami wśród motocyklowych podróżników. Już w roku 2010 Tigery trafiły do polskiej sieci dealerskiej, którą zarządzał w owym czasie Intercars, a właściwie jego motocyklowe skrzydło o nazwie Inter Motors. 800-tki były w ofercie do roku 2019, gdy w ofercie zastąpił je modeli Triumph Tiger 900.
Różnice w modelach Triumph Tiger 800
Istnieje kilka kluczowych różnic między dwoma modelami Tygrysów. XR ma odlewane aluminiowe felgi, z 19-calowym przodem. XC ma szprychowe felgi z aluminiowymi obręczami i większy 21-calowy przód. Obie maszyny mają ten sam rozmiar koła 17″ z tyłu.
Tiger 800 XC ma zawieszenie o większym skoku z przodu i z tyłu, z widelcami 45 mm, w porównaniu z 43 mm w Tiger 800 XR. Tiger 800 XR ma siodło regulowane w zakresie od 10 do 830 milimetrów, podczas gdy siodełko Tiger 800 XC jest wyższe od 845 do 865 milimetrów. XC ma bardziej agresywny wygląd terenowy, w tym mały, przypominający dziób, wysoki błotnik z przodu, podobny do BMW F800GS, motocykla, z którym Tiger miał w owym czasie konkurować. Ogólnie XC jest dłuższy, szerszy, wyższy i cięższy niż XR. Tiger 800 XC zyskał tytuł „Best Dual Sport” w 2011 roku przez Cycle World i rzeczywiście spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem na amerykańskim rynku. W Europie przez cały czas swojej obecności pozostawał nieco w cieniu GSa 800, pomimo faktu, że oferował lepsze osiągi, wyższy poziom komfortu i lepszą wartość ceny do tego, co sobą ofertował.
Oba modele dzielą ze sobą większość podzespołów, w tym silnik, 19-litrowy, tablicę przyrządów, stalową kratownicową ramę i hamulce, które wyposażono opcjonalnie, a potem standardowo w układ ABS.
Pierwsza generacja
Pierwsza generacja (2010-2014)pojawiła się w 2 modelach: 800 i 800XC. Oba motocykle mają tę samą ramę i rzędowy trzycylindrowy silnik o pojemności 799cc, który wywodzi się z mniejszego Triumph Daytona 675. W obu przypadkach akcesoryjne siodło z oferty Triumpha obniża wysokość siedziska o 20 mm. Rok modelowy 2011 miał srebrną ramę, ale od 2012-2018 Tiger miał czarną ramę, z wyjątkiem modeli SE (Special Edition), które miały czerwoną ramę i dorzucane fabrycznie akcesoria.
Druga generacja
Kolejna generacja produkowana była w latach 2015-2017. W roku modelowym 2015 Tiger 800 wykorzystywał silnik drugiej generacji o pojemności 800 cm3. Teraz z przepustnicą drive-by-wire, który według firmy Triumph poprawił zużycie paliwa o 17%. Zarządzanie silnikiem przez system Ride-by-wire było jakościowym skokiem. Ten umożliwił między innymi zastosowanie kontroli trakcji. Opcjonalne wersje Tiger 800 zawierały różne kombinacje tempomatu, automatycznie wyłączających się kierunkowskazów, zaawansowanego komputera pokładowego, wielu trybów jazdy. Motocykl w niektórych wersjach zawierał gmole ochronne silnika i aluminiową osłonę miski olejowej. Do tego stojak centralny i zawieszenie WP, które kryło w sobie regulowane przednie widelce.
Trzecia i ostatnia generacja modelu Triumph Tiger 800
W 2018 roku Triumph wypuścił nową generację Tigera 800, twierdząc, że ten motocykl enduro posiada 200 nieujawnionych modyfikacji z poprzedniej generacji. W latach 2018-2019 dostępnych było 6 modeli w 2 wariantach:
Zorientowane na drogi: XR (model podstawowy), XRx, XRx LOW i XRt z odlewanymi aluminiowymi obręczami kół i 19-calową przednią oponą oraz zawieszeniem Showa
Dual sport: XC (model podstawowy), XCx i XCA z kołami szprychowymi i 21-calową oponą przednią oraz zawieszeniem WP o dłuższym skoku
Wszystkie wersje posiadały układ ABS pracujący w różnych trybach. Do tego podwójne przednie tarcze hamulcowe 305 mm i pojedynczą tarczę 255 mm, ekrany LCD z cyfrowymi przyrządami. Najwyższa wersja posiadała takie funkcje, takie jak światła LED, więcej trybów jazdy, przednie hamulce Brembo, kolorowy ekran TFT oraz podgrzewane manetki i siedzenie. Masa podstawowej wersji XR to 199 kg na sucho, podczas gdy topowa wersja XCA to 208 kg.
Triumph Tiger w Polsce
800-tki w Polsce cieszą się dobrą opinią i mają spore grono miłośników. Do motocykli dostępne są wszelkie potrzebne akcesoria takie jak kufry, gadżety, gmole, nawigacje i inne udogodnienia niezbędne w podróży. Motocykle te widywane są regularnie na szkoleniach enduro, ale również na szkoleniach szosowych. Cieszą się opinią niezawodnych i dobrze wykonanych. Maszyn tych nie ma przesadnie dużo na rynku motocykli używanych. Głównie z uwagi na fakt, że właściciele dobrze utrzymanych egzemplarzy niespecjalnie chcą się z nimi rozstawać.
Jeśli szukasz następcy modelu Triumph Tiger 800, to najprawdopodobniej zainteresuje Cię również nowy model Triumph Tiger 900!