fbpx VOUCHER

KTM 890 Adventure R – radykał

KTM 890 Adventure R – radykał

KTM 890 Adventure R pojawia się we większości rekomendacji, gdy szukasz radykalnego motocykla klasy Adventure. Jak to się stało, że relatywnie krótko obecny na rynku pojazd tak szybko zyskał status punktu odniesienia dla konkurencji? Zacznijmy od początku.

Historia modelu

Wszystko zaczyna się od modelu KTM 790 Adventure, który ustanowił nową jakość na mapie motocykli klasy dual-sport. Motocykl ten produkowany w latach 2019-2021 łączył w sobie bardzo nowoczesną konstrukcję, lekkość, wysokiej jakości komponenty oraz ogólne zorientowanie na jazdę w terenie.

Model KTM 890 Adventure jest tej filozofii rozwinięciem. Maszyna ta pojawiała się w salonach w sezonie 2021 i stanowiła szybką reakcję na głosy motocyklistów ujeżdżających 790-tki. Co się zmieniło?

Przede wszystkim poprawie uległ silnik. Zwiększenie pojemności do 890cc sprawiło, że żywiołowa jednostka napędowa stała się również bardziej elastyczna. Zyskał średni przedział obrotów, który nie był specjalnie mocny w 790-tce. Oczywiście wyższa jest też moc, która skoczyła do 105KM.

Pełna lista zmian:

  • pojemność zwiększona z 799 do 889 cm3
    • moc maksymalna podwyższona z 95 do 105 KM
    • moment obrotowy zwiększony z 88 do 100 Nm
    • wał korbowy z większymi o 20% masami wirującymi
    • dołożenie czujników spalania stukowego (przydatnych w razie stosowania paliwa złej jakości)
    • wałki rozrządu ze zmienionymi czasami sterowania
    • średnica zaworów powiększona o 1 mm
    • zwiększony stopień sprężania z 12,7:1 do 13,5:1
    • sprzęgło – nowe okładziny, lepsze zaopatrzenie w olej
    • cięższy o 6 kg układ wydechowy (norma Euro 5)

Poprawki dotknęły również nadwozia, pozycji za kierownicą. Sama kierownica została zmieniona ze stalowej na aluminiową. W podwoziu pojawiała się regulacja sprężyny tylnego zawieszenia za pomocą pokrętła, poprawione hamulce, lepszą regulacja tłumień.

Całościowo motocykl stał o wiele bardziej „dojrzały” i bez większych przeróbek można zabierać go w najbardziej ambitne tereny do jazdy ciężkim enduro.

KTM 890 Adventure R na szosie

Motocykl na szosie radzi sobie lepiej w zestawieniu ze swoim poprzednikiem, przede wszystkim z uwagi na poprawiony napęd. Motocykl jest dynamiczniejszy, elastyczniejszy, lepiej reaguje na obciążenie pasażerem i bagażem.

Poza tym wrażenia z jazdy KTMem po asfalcie są bardzo podobne, jak w przypadku poprzednika.

W terenie z KTM 890 Adventure R

Podobnie jak na asfalcie – w terenie 890-tka radzi sobie płynniej i spokojniej z uwagi na mocniejszy środek obrotów i większą elastyczność. Zmiany w podwoziu sprawiają, że motocykl jest łatwiejszy i przyjemniejszy w obsłudze. Poza tym mamy tutaj nadal bardzo sprawną i przemyślaną platformę do jazdy w trudnym terenie.

Dla kogo?

Przede wszystkim dla osób mających ambitne plany z jazdą w terenie. Motocykl znakomicie nadaje się do wszelkiej maści rajdów motocyklowych, wypraw motocyklowych, jest stałym gościem na szkoleniach enduro. W rękach kompetentnego kierowcy KTM 890 Adventure R nie ustępuje sprawnością maszynom o klasę lżejszym.

Jednocześnie nie jest to motocykl idealny do jazdy po szosie. Jeśli potencjalny nabywca ma w planach korzystanie z motocykla głównie na asfalcie, jeżdżąc również z autostradowymi prędkościami, to 890tka z uwagi na przeciętną ochronę przed pędem powietrza nie jest idealnym rozwiązaniem.

Plusy

  • Osiągi!
  • Ergonomia
  • Jakość wykonania
  • Elektronika

Minusy

  • Agresywny charakter
  • Problemy z awaryjnością

Nasza opinia

KTM 890 Adventure R to jeden z najlepszych motocykli, jakie obecnie można kupić do jazdy w lekkim i średnim terenie. Idealny sprzęt na wyprawy, eksplorację i codziennie zażywanie off-roadu.

Zobacz również:

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli

KTM 790 Adventure – nowa jakość

Honda CRF 1100L Africa Twin – nowe rozdanie

Yamaha Tenere 700 – purysta

Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe

Honda CRF1000L Africa Twin – przełom

Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?

Yamaha XT660Z Tenere pod lupą