Motocykl Adventure do 25 000 zł
Jeśli Twoim celem jest motocykl Adventure do 25 000 zł, to masz całkiem spore szanse na nabycie fajnej maszyny. Ale nie gwarancję. Z jednej strony kwota 25 000 zł to sporo i można przebierać w ofertach, z drugiej strony to nadal zbyt mało, aby myśleć o zakupie nowego motocykla, nawet z mniejszych pojemności skokowych. W tym przedziale cenowym łatwo wejść również na minę i kupić motocykl, który bardzo dobrze wygląda, ale który wcale bardzo dobrze się nie czuje.
Jaki motocykl adventure szukalibyśmy w przedziale cenowym do 25 000 zł? Nasze Top 5 motocykli w tym budżecie to:
Yamaha XT660Z Tenere
Ten produkowany w latach 2008-2016 motocykl zapracował sobie na bardzo dobrą reputację. Jego historię, wady i zalety opisujemy w osobnym artykule Yamaha XT660Z Tenere pod lupą.
Za kwotę z przedziału 20-25 tysięcy znajdziesz modele XT660Z z pierwszych lat produkcji. Najnowsze modele wychodzą nieco powyżej naszego budżetu. Motocykle bardzo często są dobrze ukompletowane, to jest dysponują kurframi, gmolami, akcesoriami. Nie bądź zatem zdziwiony / zdziwiona przebiegami powyżej 50 000 km. Motocykl dobrze na nie reaguje, a jednocylindrowy silnik jest wyjątkowo trwały i radzi sobie bez większego przebiegu z przebiegami rzędu 100 000 km. To nie jest sprzęt, którzy rzuci cię na kolana swoimi osiągami. Pomimo sporych skoków zawieszeń trudno również zachwycać się samym podwoziem. Ten pojazd, choć nie jest championem w żadnej kategorii, całościowo spisuje się nieźle jako dwukołowy wszędołaz. Nie każdemu też musi odpowiadać specyficzna kultura pracy jednocylindrowego silnika…
Przy oględzinach zwróć uwagę na stan podwozia, które lubi łapać luzy przy terenowym użytkowaniu. Warto sprawdzić stan felg i łożysk. Słabym punktem motocykla są elektroniczne zegary, które potrafią się rozszczelnić. Silnik jest trwały, ale tylko przy prawidłowym, regularnym serwisowaniu. Warto zatem sprawdzić historię serwisu.
Honda XL700V Transalp
Honda XL 700V Transalp to ciekawa propozycja, dla tych którym potrzebny jest motocykl turystyczny, zorientowany bardziej szosowo-wycieczkowo, niż terenowo. Maszyna ta co prawda prezentuje się na wskroś terenowo, ale to generalnie atrakcyjna powierzchowność. Nie kryje się pod nią fabryczne przystosowanie do jazdy w terenie.
Motocykl nie jest przystosowany do jazdy na stojąco, zawieszenia są miękkie, silnik nie urywa głowy. Ten sprzęt jest dedykowany raczej do spokojnej jazdy, ale to właśnie jeden z powodów jego popularności. XLka została pokochana przez tysiące motocyklistów z uwagi na niezawodność, wszechstronność, przyjazność kierowcy.
Dysponując kwotą rzędu 20-25 000 zł możesz pokusić się o zakup motocykla z ostatnich lat produkcji ostatniej serii (nie liczymy rzecz jasna nowych roczników od 2023). Mówimy tutaj o modelu XL700V, który produkowany był od roku 2008 do 2012. Wiele spośród motocykli oferowanych na rynku wtórnym wyposażonych jest w sporo dodatków, co zwiększa atrakcyjność tego modelu. Motocykl na opinię trwałego i niezawodnego, zatem jeśli oglądana maszyna nie zdradza objawów chorobowych, ani nie wygląda na uczestnika wypadku – można zacząć myśleć o negocjacjach z jej dotychczasowym właścicielem.
BMW F800GS
Prawdziwy tytan pracy i motocykl mocno niedoceniany. Historię BMW F800GS opisaliśmy bardziej szczegółowo w artykule BMW F800GS – nie do zapiłowania. Motocykl w trakcie lat eksploatacji pokazał się z jak najlepszej strony. Co prawda nie powalał swoją mocą, ani finezją, ale wozi po dziś dzień niezawodnie swoich właścicieli.
Co ciekawe F800GS to motocykla Adventure w pełnym tego słowa znaczeniu. Świetnie sprawdza się na szosie, gdzie można objuczyć go kuframi i pasażerem. Znakomicie daje sobie też radę w terenie dzięki wąskiej sylwetce i 21-calowemu kołu z przodu. Głównym walorem 800-tki jest niezawodność i trwałość. Jeśli tego szukasz, to średni GS jest z pewnością w stanie to zaoferować.
Za 25 000 zł niestety nie będziesz mógł przebierać jak w ulęgałkach. Tutaj czeka na Ciebie motocykl z pierwszych lat produkcji, to jest około roku 2010. Nie bądź zaskoczony przebiegami na poziomie 70-100k km. Większość tych motocykli trafiła do Polski jako import prywatny i nie jest wielką tajemnicą, że gros z tych motocykli była mniej lub bardziej powypadkowa. Dlatego warto upatrzony motocykl oglądać z zaprzyjaźnionym mechanikiem. Udany zakup gwarantuje wtedy dużo satysfakcji i otwiera duże możliwości wykorzystania motocykla.
Honda CRF 250L
Mała CRFka stała się hitem. Okazała się bowiem gotowym rozwiązaniem dla wielu motocyklistów, którzy chcieli spróbować zjazdu z asfaltu, zanim jeszcze zainwestują w większy motocykl, a nawet w terenowe opony motocyklowe, czy gmole do jazdy w terenie. Lekki, łatwy w opanowaniu motocykl okazał się atrakcyjny zarówno dla początkujących kierowców, jak również dla tych, którzy nie dysponowali przesadną muskulaturą. W tym dla pań. Jednocześnie osiągi i parametry motocykla okazały się zupełnie wystarczające do dalekodystansowego podróżowania.
Popularność CRF 250L sprawia, że jest sporo używek na rynku, zarówno w wersji L, jak i CRF 250 Rally. Ten pierwszy stylizowany na motocykl enduro, ten drugi na motocykl rajdowy. Nowe egzemplarze kosztują nieco powyżej 30 tysięcy PLN, zatem w kwocie pomiędzy 20, a 25k znajdziecie świeżą sztukę, mogąc wymagać od niej bezwypadkowości oraz udokumentowanej przeszłości. Motocykl jest trwały i oszczędny. Raczej nie cierpi na typowe przypadłości wieku dziecięcego. CRF jest prosta i nie oferuje wielu luksusów, ale często prostota jest tym, czego szukają nabywcy tego typu motocykla.
Benelli TRK 502
Maszyna ta wdarła się przebojem na europejskie salony. W 2020 roku TRK zdetronizował we Włoszech GSa 1200 w rankingu najlepiej sprzedających się modeli. Zasługą takiego stanu rzeczy okazała się bardzo dobra relacja ceny do tego, co oferowało Benelli.
Dziś pierwsze Benelli TRK 502 zaczynają lądować na rynku wtórnym. Również w Polsce. Ten wszechstronny motocykl Adventure, innymi słowy podróżne enduro, możesz upolować od pierwszego właściciela z w pełni udokumentowaną historią. Za 25k znaleźć można bardzo ładny egzemplarz.
Jedną z kart przetargowych Benelli był wygląd pełnowymiarowego motocykla, przy cenie maszyny o klasę mniejszej. Nie zapominajmy zatem, że choć pojazd ma bryłę praktycznie identyczną jak BMW F850GS, to jednak silnik jest 500-tką pod prawo jazdy kat A2. To samo dotyczy wyrafinowania przyrządów i innych elementów wyposażenia. Gdzieś trzeba wypracować przestrzeń dla niskiej ceny. Cieszy natomiast, że bardzo przyzwoite są podwozie i hamulce. To sprawia, że jeśli szukasz sporego (czytaj wygodnego, zapewniającego dobrą ochronę) motocykla, a nie musisz nim cisnąć, to być może TRK jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Co ważne – w Polsce działa importer marki Benelli, zatem przynajmniej w teorii jako użytkownik powinieneś mieć pełny dostęp do części zamiennych i serwisu. To samo dotyczy akcesoriów. Benelli TRK 502 to ciekawy przepis na posiadanie prawie nowego, pełnowymiarowego motocykla Adventure.
Wady i zalety budżetu do 25 000 zł
Jak widzisz budżet na poziomie 25 000 zł daje całkiem sporo możliwości. Można w jego ramach pozyskać mało używany motocykl typu CRF250L, lub TRK502. Można w ramach takiego budżetu pozyskać również motocykl marki premium ze średniej półki pojemnościowej. Oczywiście w tym drugim przypadku motocykl będzie znacznie starszy, będzie miał też nakręcone zdecydowanie więcej kilometrów. Tutaj wszystko sprowadza się do tego, co lepiej trafia w Twoje potrzeby. Niezależnie od tego – wyboru używanego motocykla sugerujemy dokonać w towarzystwie zaufanego mechanika. W przypadku młodszych egzemplarzy powinno udać się również prześwietlić ich historię, zwłaszcza jeśli pochodzą z polskiej sieci dealerskiej. Udanego polowania!
Zobacz również:
Motocykl Adventure do 15 000 zł
Jaki amortyzator skrętu do ciężkiego enduro?
Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?
Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie?
Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą