BMW R1100GS – początek nowej ery - PROENDURO VOUCHER

BMW R1100GS – początek nowej ery

BMW R1100GS – początek nowej ery

BMW R1100GS zapoczątkował zupełnie nową erę w dziejach motocykli klasy dual sport. Opisaliśmy początek tej historii w artykule traktującym o historii powstania maszyn klasy Adventure. Reszta jest historią. I my właśnie o niej…

Historia i lata produkcji

BMW R1100GS zaprezentowany został publiczności późną jesienią 1993 roku. W salonach nowy motocykl pojawił się w wiosną 1994 roku i szybko znalazł sobie liczne grono zwolenników. Maszyna ta była rozwinięciem modelu R100, który dobrze zapisał się w pamięci motocyklistów na całym świecie. Sukces BMW nie był zatem dla nikogo wielkim zaskoczeniem.

W nowym modelu BMW Motorrad pokusił się o zastosowanie kombinacji nowych rozwiązań i sprawdzonych patentów. Tym co sprawdzone był dwucylindrowy bokser, którego pojemność zwiększono do 1085cc, dzięki czemu moc wzrosła do 80KM. Maszyna pędzona była wałem kardana, podobnie jak w poprzedniku. Nowością były natomiast autorskie rozwiązania Paralever i Telelever, dzięki którym BMW R1100GS w dobie kiepskich zawiasów wyróżniał się przewidywalnym zachowaniem na drodze. Duży GS nie nurkował, nie bujał, był bardzo łatwy w prowadzeniu.

Produkcja BMW R1100GS trwała do 1999 roku, po czym odchodzący model zastąpiony został przez swoje rozwinięcie, to jest BMW R1150GS.

Na szosie

BMW R1100GS na szosie daje się poznać z możliwie najlepszej strony. Motocykl prowadził się pewnie, silnik zapewniał niezłą dynamikę, która nie była degradowana dodatkowym obciążeniem. Zwracamy uwagę na fakt, że ówczesne czasy to okres kiedy w miękkich zawieszeniach Hondy Africa Twin, czy Yamahy Tenere brakowało zarówno tłumienia, jaki stabilności. BMW wyróżniało się na plus na tle konkurencji. Do tego hamulce! Bardzo skuteczne i świetnie dozowalne.

Na szosie z dobrej strony BMW R1100GS dał się poznać również w temacie ergonomii, komfortu i ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. Tym motocyklem rzeczywiście można było ruszyć w świat, szczególnie, że sprzyjała temu prostota obsługi oraz bezobsługowy wał korbowy.

Duży GS nie bał się również autostradowego tempa osiągając bez większych problemów prędkość przelotową na poziomie 150-160km/h.

Jazda w terenie na BMW R1100GS

Jazda w terenie to zupełnie inna sytuacja. R1100GS spowalniał tutaj kierowcę, głównie swoją masą, która na sucho sięgała 250kg, a z układem ABS nawet ją przewyższała. Do tego duże GSy dysponowały relatywnie małym 19 calowym kołem z przodu, co również nie poprawiało zachowania motocykla w terenie.

Niezależnie od tego wielu śmiałków zabierało swoje GSy w wyprawy dosłownie dookoła świata. Ten motocykl enduro okazał się trwały i niezawodny. W przypadku tej maszyny należy jedynie dostosować poziom trudności terenu do samego motocykla. Bardzo przydają się tutaj osłony i gmole. Wtedy loty na BMW R1100GS okażą się bardzo wdzięcznym doznaniem.

Wady R1100GS

  • Waga
  • Cena zakupu (a obecnie maszyn używanych)

Zalety BMW R1100GS

  • Komfort
  • Podwozie i hamulce
  • Trwałość i niezawodność
  • Napęd wałem

Dla kogo

Obecnie R1100GS ma już status klasyka. To świetny motocykl do kolekcji, ale również pojazd który będzie znakomicie trzymał wartość. Znalezienie ładnego egzemplarza w dobrym stanie to w tej chwili duże wyzwanie. Niezależnie od tego motocykle te nadal widywane są na szkoleniach motocyklowych, na wyprawach motocyklowych, najczęściej pozostają zadbane i dobrze utrzymane.

Z uwagi na fakt, że najmłodsze egzemplarze BMW R1100GS maja dziś dobrze ponad 20 lat, to przy zakupie tej maszyny przyjąć należy, że jej utrzymanie wymagało będzie pracy, wizyt u mechanika i nakładów finansowych. Inaczej łatwo będzie zapuścić tego klasyka i całą jego wartość rozmienić na drobne.

Podsumowanie

BMW R1100GS to dziś już klasyk. Maszyna okazała się bardzo udanym sprzętem. Choć koszt zakupu nowego egzemplarza nie był niski (ponad 17 000 marek niemieckich + dodatki) to nabywców było wielu. Tak zrodziła się legenda, która jest lokomotywą sprzedaży motocykli BMW po dzień dzisiejszy.