Honda CRF1000L Africa Twin – przełom - PROENDURO VOUCHER

Honda CRF1000L Africa Twin – przełom

Honda CRF1000L Africa Twin – przełom

Honda CRF1000L Africa Twin trafiła na rynek pod koniec roku 2015 i z miejsca stała się przełomem. Dotychczas segment Adventure definiowany był przez takie modele jak BMW R1200GS, tymczasem Honda wyszła z nową jakością. Ta nowa jakość nie sprowadzała się do przesadnie nowatorskich rozwiązań technicznych. Była raczej związana z innym podejściem do budowy dużego motocykla podróżniczego.

Historia modelu Honda CRF1000L Africa Twin

Współczesna Africa Twin to spadkobierca modeli Africa Twin XRV650 i XRV750, których korzenie sięgają Rajdu Dakar.  Te produkowane były od 1988 roku do roku 2000. Motocykl który wtedy wyjeżdżał z fabryki Hondy nie wyróżniał się niczym szczególnym, ale… jako całość okazał się być fenomenem.

Motocykliści korzystający ze starej Afryki szybko odkryli, że maszyna ta jest pakowna, bardzo wytrzymała i niezawodna. Dzięki temu była idealna do wypraw w najdziksze zakątki świata, gdzie trudno o cywilizowany serwis. Wizerunek bezkompromisowego sprzętu dla podróżników również robił swoje. Dlatego też można było przymknąć oko na takie kwestie jak niedostatek mocy, gumowate hamulce i kiepskie zawieszenie. Wytrzymałość ponad wszystko! Z czasem Afryka stała się maszyną kultową.

W 2015 roku Honda postanowiła wykorzystać legendę i wprowadziła na rynek zupełnie nowy model. Poza nazwą nic nie było wspólne. Zamiast widlastej dwójki Japończycy zdecydowali się na rzędową dwójkę, w motocyklu pojawiła się opcja dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni, zgodnie z duchem czasu pojawiła się również elektronika. Wielu tradycjonalistów kręciło nosem na te nowinki oczekując bardziej minimalistycznego podejścia, ale maszyna niezależnie od tego stała się z miejsca hitem.

Tym, co wyróżniało model Honda CRF1000L Africa Twin było nowatorskie podejście do koncepcji motocykla do podróżowania. Wielu konkurentów, takich jak BMW GS, czy np. Triumph Tiger 800 to głównie motocykle szosowe, które zostały przystosowane do zjeżdżania z asfaltu. Tymczasem Honda swoją Afrykę uczyniła maszyną w pełni terenową, która również świetnie radzi sobie na asfalcie. To zupełnie inne podejście, które sprawia, ze motocykla ma terenowy charakter i duszę.

Z uwagi na konstrukcję podwozia, Honda CRF1000L Africa Twin nie wytrzymuje konkurencji z modelami dysponującymi 19 calowym kołem, pakietem elektroniki w podwoziu i potężnymi hamulcami. Ale po zjeździe z asfaltu w terenie jest stabilna, prowadzi się pewnie, podwozie które nie urywa głowy i które sprawiało na początku produkcji problem, daje sobie całkiem nieźle radę.

Klient Afryki

Osobami, które sięgają po model CRF1000L są motocykliści, którzy szukają sprawdzonego rozwiązania, tudzież pakietu, który pozwoli im podróżować bez konieczności istotnego modyfikowania motocykla. Najczęściej wystarczy zaopatrzyć się we właściwe opony motocyklowe i można ruszać w dowolne miejsce.

Z pewnością wielu sięgnęło po AT dlatego, że chciało się wyróżnić z tłumu jeżdżącego na GSach. Inni docenili dobór wyposażenia, fakt że firmy akcesoryjne natychmiast miały wszystko co potrzeba do podróżowania na Hondzie.

W chwili obecnej Afryka jest jednym z najpopularniejszych motocykli w swoim segmencie. Jako jedyna zagroziła pozycji BMW R1200GS. Honda sprzedała do końca 2022 roku około 150 000 tych motocykli. Dzięki temu są one widoczne na szkoleniach enduro, imprezach motocyklowych, wyprawach motocyklowych i zlotach. Widać je również na ulicach i w miastach, gdzie są bardzo wygodnym pojazdem do walki z korkami.

Opinie o Honda CRF1000L Africa Twin

W ciągu 7 lat obecności na rynku dowiedzieliśmy się wiele o tym modelu. Pierwsze roczniki borykały się z drobnymi problemami. Należały do nich luzujące się i rdzewiejące szprychy, ale też szybko wycierające się zawieszenia. Generalnie zgodnie z hondziarską tradycją zawieszenia motocykla są przeciętne.

Z biegiem czasu okazało się że rama, która miała być pancerna potrafi się odkształcić, szczególnie jeśli mówimy o ramie pomocniczej. Ponadto delikatne są kapy silnika. Wystarczy upuścić motocykl przy małej prędkości, aby połamać dekle i zakończyć wyprawę. Fabryczne gmole określane są mianem mocowań na halogeny, bo tylko do tego się nadają.

Zalet jest jednak o wiele więcej. Użytkownicy doceniają wygodną pozycję za sterami i to, że maszyna oferuje dobrą ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Napęd jest świetny, zarówno jeśli chodzi o silnik, jak i o oba dostępne typy skrzyni biegów. Maszyna jest trwała i niezawodna. Dokładnie o to chodziło w kontynuacji legendy, którą była XRV750.

Zalety modelu Honda CRF1000L Africa Twin

  • Wszechstronność
  • Niezawodność
  • Napęd
  • Komfort

Ograniczenia

  • Delikatna konstrukcja
  • Kiepskie zawieszenia

Podsumowanie

Honda Africa Twin odniosła z miejsca gigantyczny sukces. Ograniczeniem tego sukcesu okazały się jedynie perturbacje związane z problemami wywołanymi trzęsieniem ziemi w Japonii i utrudnieniami w produkcji.

Niezależnie od tego od roku 2015 do klientów trafiło ponad 150 000 motocykli z logiem Africa Twin na baku i to znakomita rekomendacja dla tego modelu. Z czasem Honda wprowadziła do produkcji model Adventure Sports oraz zwiększyła pojemność w CRF1100L Africa Twin.

CRF to pożądany motocykl na rynku nowych pojazdów (Honda Polska wyprzedała wszystko co miała na pniu). Na zadbane egzemplarze również nie trzeba czekać na rynku wtórnym. Nic w tym dziwnego, Africa Twin to maszyna zdecydowanie godna polecania.

Zobacz również:

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli

Jaki amortyzator skrętu do ciężkiego enduro?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe