KTM 790 Adventure – nowa jakość - PROENDURO VOUCHER

KTM 790 Adventure – nowa jakość

KTM 790 Adventure – nowa jakość

KTM 790 Adventure stał się odpowiedzią austriackiej marki na rosnące potrzeby miłośników jazdy w terenie. A potrzeby te były dosyć oczywiste. Dużo mocy, porządny terenowy zawias i w miarę niska masa. Te trzy kluczowe cechy zawarł w sobie nowy KTM.

Historia i lata produkcji

KTM 790 Adventure w obu wersjach, w tym wersji R, produkowany był w latach 2019 do 2021. Maszyna ta powstawała w zakładach KTMa w Mattighofen i dzieliła platformę napędową z modelem KTM 790 Duke oraz Duke R.

Aby sprostać oczekiwaniom fanów jazdy w terenie maszynę wyposażono w ultra kompaktowy dwucylindrowy silnik o mocy 95KM i dysponujący bardzo wysokim momentem obrotowym na poziomi 89Nm. Silnik ten był lekko „zdetuningowany” na potrzeby modelu Adventure, ale nie zmienia to faktu, że żywiołowa jednostka napędowa miała wiele do zaoferowania i wyróżniała się w swoim segmencie.

W podwozu KTM 790 Adventure użyto dwóch typów zawieszeń. Wersja R otrzymała zawieszenia Xplore, które łączą bardzo dobre parametry na szosie z osiągami (skok, tłumienia, odporność na skoki) z zawieszeniami typowo terenowymi. To właśnie duży prześwit, wysoki skok zawieszeń i dzielność terenowa w połączeniu z terenowymi oponami sprawiły, że 790-tka z miejsca znalazła sympatię wielu miłośników klimatów Adventure.

Motocykl wyróżniał się również rozwiązaniami technicznymi. Obszerny bak z tworzywa sztucznego schodził nisko w okolice chłodnic silnika obniżając środek ciężkości. Motocykl wyróżniał się rasową terenową ergonomią i pozwalał na bardzo dużo w terenie. Maszynę wyposażono w wyświetlacz TFT i bardzo obszerny pakiet elektroniki. Terenowa kontrola trakcji, terenowy ABS, różne tryby jazdy oraz sterowanie elektroniką z wykorzystaniem IMU pozwalają na bardzo dużo zarówno na szosie, jak i na ulicy.

KTM 790 Adventure na szosie

Austriacki motocykl radzi sobie na szosie bardzo dobrze. Niska masa, mocny silnik oraz wygodna pozycja za kierownicą umożliwiają relatywnie komfortowe przejazdy. Relatywnie, ponieważ ochrona przed pędem powietrza jest bardzo przeciętna. Jest to szczególnie uciążliwe przy większych prędkościach. Motocykl ma też ograniczone możliwości zabrania dużej ilości bagażu. Cieszy natomiast spory zasięg.

W terenie

KTM 790 Adventure w terenie to jeden z najlepszych motocykli w swojej klasie. Celowo nie używamy określenia „najlepszy” z uwagi na fakt, że dla wielu miłośników jazdy w terenie jego charakterystyka jest zbyt agresywna. Motocykl świetnie radzi sobie w trudnym terenie dzięki bardzo dobremu silnikowi i dobrze dobranemu zawieszeniu. Pomaga również lekkość pojazdu i ergonomia zorientowana do jazdy na stojąco. 790-tka nie boi się skoków, błota oraz piachu. KTM znakomicie nadaje się na dłuższe wyprawy motocyklowe w terenie! Bardzo często widywany na szkoleniach enduro.

Wady

  • Kiepska ochrona przed czynnikami atmosferycznymi
  • Narowisty charakter jednostki napędowej

Zalety

  • Mocny silnik + precyzyjna skrzynia biegów
  • Świetne podwozie (zawieszenie i hamulce)
  • Niskie zużycie paliwa
  • Bardzo dobry pakiet elektroniki

Dla kogo KTM 790 Adventure

KTM 790 Adventure i KTM 790 Adventure R to znakomity motocykl do podróżowania z dala od asfaltu. To sprzęt dla tych, którzy realnie jeżdżą w terenie i którzy starają się możliwie najrzadziej korzystać z dróg gruntowych. Ceną za walory terenowe jest obniżony komfort przy szybkiej szosowej turystyce, ale to kompromis na których wielu chętnie się godzi.

Nasza ocena

Nasza ocena tego motocykla jest jednoznacznie pozytywna. To świetny pojazd dla miłośników jazdy w terenie, pozwalający zaatakować również trudny i bardzo trudny teren. To motocykl, który kryje w sobie ogromne doświadczenie wyniesione z rajdów terenowych przez fabrykę KTM.

Zobacz również:

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli

Jaki amortyzator skrętu do ciężkiego enduro?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe

Honda CRF1000L Africa Twin – przełom

Nowe BMW R1300GS 2023 – jakie są oczekiwania?

Yamaha XT660Z Tenere pod lupą