Motocykl adventure na prawo jazdy A2 [2023] VOUCHER

Motocykl adventure na prawo jazdy A2 [2023]

Motocykl adventure na prawo jazdy A2 [2023]

Motocykl Adventure jakiego szukasz musi spełniać kryteria kategorii prawa jazdy A2. Prosty temat i ostatnio dosyć powszechnie wyszukiwany. O ile jeszcze niedawno w Polsce było dosyć trudno znaleźć sensowny motocykl o pojemności z zakresu 250-500cc, o tyle teraz takimi maszynami obrodziło. Są świetnym krokiem pośrednim w rozwijaniu motocyklowej przygody. Co więcej to już pełnowymiarowe motocykle, które zabiorą Cię w dowolne miejsce na ziemi. Dość powiedzieć, że w czasie naszej wyprawy do Skandynawii spotkaliśmy w okolicach Tromso (to już bardzo daleko za kręgiem polarnym) Greka, który przyjechał tam na Hondzie CB500X. To Jakieś 5000 km z Grecji. Jeśli on mógł, to Ty też będziesz w stanie pojechać, gdzie tylko oczy Cię poniosą.

Popularne motocykle adventure na A2

Jaki motocykl adventure na A2 szukalibyśmy w polskim salonie? Założenie tego zestawienia jest takie, że rozglądamy się za nowym motocyklem, z gwarancją i będącym na rynku kilka sezonów. Unikany atrakcyjnych cenowo No Namów i chcemy sprzęt, który ma minimalne właściwości terenowe.

1. BMW G 310 X

Najmniejszy GS w ofercie producenta z Niemiec. Motocykl poprawny i dysponujący przyzwoitymi osiągami. Jego 34 konny silnik umożliwia podróżowanie bez oglądania się na dystanse. Maszyna świetnie radzi sobie z pełnowymiarowym kierowcą, można ją konkretnie objuczyć bagażem i dostosować do swoich potrzeb. Jej indyjskie korzenie są widoczne, ale nie psują pozytywnych wrażeń z jazdy.

Przy zakupie nowego egzemplarza musicie przygotować około 28 000 zł, bo za tyle możecie nabyć nową sztukę w salonach BMW Motorrad. Motocykl ma opinię poprawnego, ale zbyt drogiego w stosunku do tego, co oferuje. Być może dlatego nigdy nie stał się hitem sprzedażowym. W Polsce znajdziecie również sporo praktycznie nowych egzemplarzy z minimalnym nalotem.

2. Honda CB500X

Japoński dwucylindrowiec jest bardziej SUVem niż czymś, co moglibyśmy opisać jako podróżne enduro, a tym bardziej jako motocykl enduro. Z całą  pewnością maszyna ta obuta w odpowiednie opony potrafi poradzić sobie w terenie, bo widywaliśmy ją na naszych szkoleniach. Na korzyść CB500X przemawiają sprawdzona konstrukcja, niezawodność, przyzwoite osiągi i opcja doposażenia motocykla w pełny zestaw dodatków do podróżowania takich jak kufry, czy gmole. Z całą pewnością da się tym sprzętem pojechać wygodnie w dwie osoby.

Nowy egzemplarz kosztuje w Polsce nieco ponad 31 000 zł i Honda właśnie oferuje wyprzedażowe ceny, zatem możliwe, że da się z tego coś ugryźć. Co warte podkreślenia – Honda projektowała całą serię CB500 właśnie pod europejską kategorię A2, zatem motocykl ten wyciska maksimum tego, co da się wynieść z obostrzeń tej kategorii prawa jazdy.

3. KTM 390 Adventure

Zdecydowanie niedoceniany pojazd w ofercie KTMa. 390tka to nie tylko podróżne enduro, ale bardzo fajny motocykl turystyczny. Mocny jednocylindrowy silnik pozwala poruszać się również z autostradowymi prędkościami, a z uwagi na swój charakter mały KTM uważany jest za najbardziej terenowy wóz w swojej klasie, deklasując np. GSa 310.

Za ten żwawy i poręczny sprzęt zapłacić trzeba u dealera 27 800 zł. Motocykl wyjeżdża z salonu bardzo dobrze wyposażony, z wyświetlaczem TFT i kilkoma fajnymi bajerami. Jedyny ograniczeniem przy próbach bardziej terenowego wykorzystania tego sprzętu są aluminiowe koła, które średnio sprawdzają się w trudniejszym terenie. Zaletą tej modelu jest natomiast relatywnie niska wysokość siodła, co czyni z tej maszyny idealną propozycję np. dla dziewczyn.

4. Honda CRF 300 L / Rally

Mała CRFka stała się hitem, podobnie jak jej poprzednicza, czyli Honda CRF250L/Rally. Okazała się bowiem gotowym rozwiązaniem dla wielu motocyklistów, chcących spróbować zjazdu z asfaltu zanim jeszcze zainwestują w terenowe opony motocyklowe, czy gmole do jazdy w terenie. Ten lekki, łatwy w opanowaniu motocykl okazał się atrakcyjny zarówno dla początkujących kierowców, jak również dla tych, którzy nie dysponują przesadną muskulaturą. W tym dla pań. Jednocześnie osiągi i parametry jednocylindrowca się zupełnie wystarczające do dalekodystansowego podróżowania.

Popularność CRF 300L i Rally była tak duża, że w ostatnich dwóch latach trzeba było się sprężyć, aby nabyć ten sprzęt w polskim salonie.  sprawia, że jest sporo używek na rynku, zarówno w wersji L, jak i CRF 250 Rally. Nowe sztuki kosztują nieco poniżej 31 000 PLN, choć to cena promocyjna. Na początku sezonu było drożej. Motocykl jest trwały i oszczędny. Raczej nie cierpi na typowe przypadłości wieku dziecięcego. CRF 300 L i Rally są proste i nie oferują wielu luksusów, ale często prostota jest tym, czego szukają nabywcy tego typu motocykla.

Mniej popularne, ale nadal dobre

Obok będących na rynku marek, takich jak Honda czy BMW, w Polsce można kupić chociażby Benelli. W teorii włoska marka, kilka lat temu odrodziła się pod nowym, chińskim zarządem. Czy to źle? Samochody osobowe Volvo są w rękach Geely od lat i jakoś niespecjalnie, jako użytkownicy, widzimy w tym problem, a Volvo sprzedaje się lepiej, niż kiedykolwiek. Podobnie jest z Benelli, które oferuje bardzo przyzwoitą jakość w sensownej cenie (chociaż niekoniecznie dużo niższej niż BMW czy Honda).

1. Benelli TRK 502

Bardzo podobny jeśli chodzi o osiągi motocykl do Hondy CB500X. Jednak zdecydowanie bardziej terenowy, prawdziwe podróżne enduro. Maszyna ta wdarła się przebojem na europejskie salony. W 2020 roku TRK zdetronizował we Włoszech GSa 1200 w rankingu najlepiej sprzedających się modeli. Zasługą takiego stanu rzeczy okazała się bardzo dobra relacja ceny do tego, co oferowało Benelli.

W polskiej sieci dealerskiej nowe TRK 502 kupić można nawet za 26,5 tysięcy zł. Cena dotyczy modeli 2021, które jeszcze można tam nabyć. Tegoroczne roczniki kosztują około 3 tysiące złotych drożej. Innymi słowy w cenie niższej niż za BMW G310GS otrzymasz kawał motocykla. Benelli TRK 502 to ciekawy przepis na posiadanie niedrogiego, pełnowymiarowego motocykla adventure.

2. Royal Enfield Himalayan

To nadal dosyć egzotyczna maszyna na rynku, jednak warta odnotowania. To pierwsza mocniejsza próba uderzenia przed Royal Enfielda w zachodnie, wymagające rynki. Co otrzymamy za niecałe 27 000 zł? Z jednej strony motocykl jest brzydki, kiepsko wykonany i dysponuje marnymi osiągami. Z drugiej jednak strony jeśli bierzemy na warsztat motocykle Adventure, to Himalayan zdecydowanie wpisuje się w tą kategorię, nawet ze swoimi prymitywnymi zawieszeniami. Ponadto Royal Enfield próbuje przekonać do siebie standardowo instalowaną nawigacją, 3 letnią gwarancją i serwisem Door-to-door. Każdy musi tutaj sam odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to się opłaca.

Wady i zalety motocykli Adventure na A2

Wad… chyba właściwie nie ma. Oczywiście ramy kategorii A2 (czyli moc maksymalna na poziomie 35kW) stanowią istotne ograniczenie dla osiągów motocykla, szczególnie przy jeździe z pasażerem i pod obciążeniem, ale w jeździe na motocyklu nie chodzi tylko o moc silnika. Szczególnie jeśli bierzemy pod lupę motocykle Adventure.

Kategoria A2 pozwala jeździć jak pełnoprawny motocyklista po dowolnych drogach, na dowolne dystanse. Umożliwia budowanie umiejętności, wyrabianie dobrych nawyków, zbieranie doświadczenia. Dlatego jeśli zastanawiasz się czy kupić motocykl adventure na A2, czy poczekać i kupić od razu coś bez ograniczeń – zdecydowanie polecamy zakup podróżnego enduro na A2 jako pierwszego motocykla!

Zobacz również: