BMW F850GS Adventure – za mało i za późno - PROENDURO VOUCHER

BMW F850GS Adventure – za mało i za późno

BMW F850GS Adventure – za mało i za późno

BMW F850GS Adventure pojawił się rynku zgodnie z niemiecką tradycją rok po swoim bazowym modelu BMW F850GS. Nowy motocykl w nomenklaturze BMW Motorad jest osobnym modelem z nakierowaniem na innego klienta. Szybko okazało się że nowy model odziedziczył po swoim starszym bracie zarówno wady, jak i zalety.

Historia i lata produkcji

Motocykl został zaprezentowany jesienią 2018 i w sezonie 2019 zaczął powoli pojawiać się u dealerów, choć tutaj podobnie jak z bazowym modelem były bardzo duże problemy z dostępnością. Popularności tej maszyny nie pomogła również pandemia koronawirusa. Tak naprawdę to sezon 2020 był pierwszym pełnym sezonem pełnej dostępności tego motocykla, ale problemy z dostępnością maszyn położyły się cieniem na  ilości pojazdów, jakie trafiły na rynek.

Czym model Adventure różni się od standardowego? Tutaj mamy dwie podstawowe różnice. Po pierwsze model ADV wyposażony został w większy zbiornik paliwa, pozwalający na dalszy zasięg na jednym tankowaniu. Po drugie motocykl wyposażono w obszerniejszą osłonę przed czynnikami atmosferycznymi. Maszyna zyskała w standardzie gmole chroniące silnik, oraz wieszaki na kufry. Pozostałe zmiany miały już drobniejszy charakter.

BMW F850GS Adventure pozostaje w chwili obecnej w ofercie koncernu BMW Motorrad i w najbliższych latach powinniśmy spodziewać się jego modernizacji. Z uwagi na przyjęte założenia konstrukcyjne nie spodziewamy się jednak wielkiej rewolucji.

BMW F850GS Adventure na szosie

Podobnie jak model bazowy na szosie wersja Adventure spisuje się relatywnie najlepiej. Po ruszeniu z miejsca nie czuć jego wysokiej masy, choć nieco dokucza tępa reakcja silnika i zawieszenie, które daje bardzo słabą informację zwrotną. Niewiele poprawia również opcjonalnie montowany przez BMW Motorrad system ESA, po części dlatego, że działa wyłącznie na tylne zawieszenie. Motocykl dysponuje jednak sporym zasięgiem i dzięki dodatkowej ochronie kierowy dystanse te da się pokonywać relatywnie wygodnie.

Podobnie jak w przypadku modelu podstawowego w odniesieniu do wersji Adventure z zalet wymienić należy przyzwoite hamulce, bardzo dobry system komunikacji z obszernym i czytelnym wyświetlaczem. Tradycyjnie dla BMW motocykl zintegrowany jest z system nawigacji (dodatkowo płatny), a do samego motocykla dodane jest fabrycznie jak już wyżej wspomnieliśmy sporo akcesoriów, dodatków, uchwyty do kufrów i gmole chroniące silnik.

Jazda w terenie na BMW F850GS Adventure

W czasie jazdy w terenie BMW F850GS Adventure radzi sobie średnio, a być może nawet słabiej. To nie jest motocykl enduro. Każdy, kto chce jeździć tym sprzętem powinien zacząć od przygotowania się do jazdy w terenie, udziału w szkoleniach motocyklowych, metodycznego treningu motocyklowego i po prostu wysokich kwalifikacji do jazdy poza asfaltami. Tutaj sprzęt nie ułatwia zadania, a czasem po prostu je utrudnia, szczególnie gdy jest załadowany sprzętem i zalany paliwem pod sam korek.

Wady BMW F850GS Adventure

  • Wysoka masa
  • Kiepskie zawieszenie
  • Wysoko posadowiony środek ciężkości
  • Kiepski silnik
  • Cena pojazdu

Zalety BMW F850GS Adventure

  • Zasięg
  • Dobra ochrona przed czynnikami atmosferycznymi
  • Duży wybór akcesoriów
  • Bardzo czytelny i funkcjonalny wyświetlacz
  • Przemyślana integracja wyposażenia dodatkowego – nawigacji, kufrów, gmoli, itd.

Dla kogo

Z całą pewnością dla tych, którzy chcą podróżować. BMW F850GS Adventure ma z pewnością swoje ograniczenia, ale pozwala na relatywnie komfortowe przemieszczanie się na dużych odległościach. Także tam, gdzie asfalt jest najgorszej możliwej jakości, albo gdzie nie ma go wcale.

Podsumowanie

BMW F850GS Adventure jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż model bazowy. W przypadku tej maszyny można przypisać jej jakieś konkretne zastosowanie. Co prawda nie urywa ona głowy swoimi możliwościami, ale przynajmniej jest dobra w dalekodystansowej turystyce. To jednak trochę zbyt mało i zbyt późno, aby zagrozić w segmencie średniaków coraz mocniejszej konkurencji. Szczególnie, że cena BMW jest z półki o wiele wyższej, niż możliwości motocykla…

Zobacz również:

Jaki amortyzator skrętu do ciężkiego enduro?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe