fbpx VOUCHER

Motocykl enduro – jaka jest definicja?

Motocykl enduro – jaka jest definicja?

Motocykl enduro służy do jazdy enduro. Niby takie oczywiste. Gdy jednak w sieci zaczynacie szukać definicji motocykla enduro, to okazuje się że to nie takie proste. Pękać potrafią największe przyjaźnie, konsensusu nie potrafią osiągnąć najwybitniejsi nawet myśliciele. Dlaczego? Zacznijmy od definicji.

Definicja

Czym jest motocykl enduro? Czym w ogóle jest enduro? Otóż enduro to rodzaj sportu motorowego polegający na pokonaniu zarówno tras o nawierzchniach utwardzonych, jak i terenowych. Samo słowo enduro pochodzi od angielskiego słowa „endurance”, które tłumaczone dosłownie znaczy tyle co wytrzymałość, cierpliwość, trwanie, hart, przetrzymanie, wytrzymanie. Czy jest gdzieś tutaj mowa o markach, ilościach cylindrów, wadze, pojemnościach skokowych? Oczywiście nie. Jeśli mówimy o wytrzymałościowej jeździe motocyklem, to można ją uprawiać na mnóstwo różnych sposobów.

Oczywiście w formie wyczynowej Enduro znamy najczęściej z tego, co definiuje FIM. To lekkie motocykle z homologacją do jazdy po drogach, na wskroś terenowe. Motocykliści rywalizują tutaj na próbach czasowych, natomiast poza samym czasem okrążenia ważna jest też wytrzymałość jeźdźca, bo rywalizacja trwa przez cały dzień na różnych testach.

Jeśli jednak chcesz ganiać swoim Tigerem, Tenerą albo Afryką Twin na oponach typu kostka, to robiąc to przez cały dzień też wystawiasz się na test swoich umiejętności jeździeckich i swojej… wytrzymałości, czyli endurance.

Twój motocykl enduro

Jaki zatem powinien być twój sprzęt do takich zabaw? W naszym odczuciu powinien być taki, jak sobie to sam zdefiniujesz. A najlepiej taki, jak lubisz najbardziej. Kręci ci oranie podjazdów na hałdach? Spoko, ciśnij. Lubisz latać GSem po lokalnych bezdrożach? Równie dobrze. Jeśli przyjrzymy się temu uważnie, to nikt nie ma gotowej definicji jaki motocykl enduro jest prawilny, a jaki nie.

Lekkie enduro

Wszystkie lekkie dwusuwy i wyczynowe czterosuwy, to sprzęt, który możemy określić jako lekkie enduro. To maszyny o niewiarygodnych parametrach terenowych, zdolne wjechać praktycznie wszędzie. Wielu właśnie ten sprzęt definiuje jako jedyne prawdziwe enduro. Jesteśmy dalecy od takiego szufladkowania, szczególnie że to często w przypadku użytkowników lekkich maszyn istnieje największa dysproporcja pomiędzy możliwościami kierowcy i możliwościami motocykla.

To także najczęściej kierowcy lekkich maszyn dają upust swoim przemyśleniom na temat tego co jest prawilnym sprzętem w teren, a co nie jest.

Ciężki motocykl enduro

Takich maszyn mamy dziś bez liku. Hondy Africa Twin, Yamahy Tenere i Super Tenere, większość modeli serii BMW GS, Triumph Tiger, KTMy z serii Adventure – sami pewnie coś byście do tego dorzucili. Po wyposażeniu tych maszyn w opony terenowe okazuje się, że świetnie radzą sobie one poza asfaltem. Nie ma w tym niczego dziwnego. Dysponują dużym skokiem zawieszeń, dużymi kołami, są odpowiednio wyważone. Dla tego sprzętu jazda poza ubitymi drogami to coś zupełnie normalnego.

Tutaj często posiadacze tych maszyn sami ograniczają się do asfaltu. Niektórzy ponieważ nie chcą jeździć w terenie, inni ponieważ obawiają się porysowania drogiego motocykla. W tym drugim przypadku często większa masa motocykla jest swoistą „wymówką” która uzasadnia brak podjęcia prób jazy w terenie, lekkim terenie. Takim do jakiego zbudowana została dana maszyna.

Podsumowanie

Skoro wiemy, że nie ma czegoś takiego jak jedna jedyna wykładania tego czym jest motocykl enduro, to wiemy też, że enduro można uprawiać na większości maszyn które umożliwiają kontrolowane poruszanie się w terenie. W naszej ocenie maszyny segmentu Adventure w zupełności wpisują się w takie kryterium.

Oczywiście poruszanie się dużym motocyklem w terenie będzie trudniejsze. Wymagało będzie tego, aby przejść szkolenie enduro, aby regularnie uprawiać treningi motocyklowe. Konieczne będzie wyposażenie sprzętu we właściwe gumy, dodanie gmoli motocyklowych i osłon. Niemniej dobrze przygotowany kierowca na właściwie przygotowanym motocyklu dojedzie znacznie dalej, niż zawodnik na lekkim enduro i motocyklista na sprzęcie drogowym. A po drodze wydarzy się dużo więcej przygody. Na co zatem czekasz?

Zobacz również:

Jaki amortyzator skrętu do ciężkiego enduro?

Jak dobrać opony do ciężkiego motocykla enduro?

Jak przygotować motocykl do jazdy w terenie? 

Przygotowanie kondycyjne na motocykl – zwycięzcy rodzą się zimą

Dobra szkoła motocyklowa – części składowe