fbpx VOUCHER

Zbetonowane ramiona. Brzmi znajomo?

Zbetonowane ramiona to coś, czego nie chcesz doświadczyć na motocyklu. Nie da się wcisnąć sprzęgła, złapać klamki hamulca, a co najgorsze, zamknąć przepustnicy gazu. Od lekkiego, denerwującego pobolewania, po całkowite odrętwienie i nieznośny ból. Continue reading „Zbetonowane ramiona. Brzmi znajomo?”

Jazda motocyklem – wskazówki

Jazda motocyklem to zajęcie wymagające wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Aby trochę skrócić drogę do pozyskania wszystkich powyższych przymiotów pozwalamy sobie na wyartykułowanie kilku w naszej ocenie istotnych wskazówek, które pozwolą ci jeździć lepiej, szybciej i bezpieczniej.

  1. Spójrz dalej

Najlepszym sposobem na poprawę swojej jazdy jest patrzenie w przyszłość dalej, niż mamy to w nawyku. Nawet doświadczeni jeźdźcy często tego nie robią i często reagują na zagrożenia, zamiast je planować. Jazda motocyklem jest wtedy niebezpieczna. Spojrzenie dalej wymaga jednak praktyki, ponieważ instynktownie sprawdzamy, co jest tuż przed nami. Powtarzaj sobie „oczy w górę” i korzystaj z widzenia peryferyjnego, aby mieć oko na rzeczy znajdujące się w pobliżu.

  1. Użyj znikającego punktu

Wiąże się to z punktem 1 i polega na szukaniu punktu, w którym dwie krawędzie drogi zbiegają się podczas pokonywania zakrętów. Jeśli ten punkt wydaje się zbliżać do ciebie, zakręt się zacieśnia – zwolnij. Jeśli wydaje się, że się nie porusza, masz stały promień skrętu. A jeśli się oddala, zakręt się otwiera i można pomyśleć o dodaniu gazu. Pamiętaj, że ta technika to tylko jedno narzędzie.

  1. Twórz plany

Widzenie niebezpieczeństw na wiele kilometrów nie ma większego sensu, jeśli nie zinterpretujesz ich i nie zdecydujesz, co robić. Jazda motocyklem to planowanie. Musisz mieć plan, który stale ewoluuje w miarę zdobywania większej ilości informacji. Warto poświęcić pięć minut każdej jazdy na test „a co gdyby?”. Zadaj sobie pytanie „a co gdyby tutaj nagle…?”, gdy widzisz rzeczy w oddali. Mogłoby to wyglądać tak: widzisz znak ostrzegawczy na skrzyżowaniu przed zakrętem – i co z tego?. Kiedy wychodzę z zakrętu, może wystawić nos samochód – i co wtedy? Może powinienem mieć palce na dźwigni i przygotować się do hamowania?

  1. Zrelaksuj się!

Naprężenie górnej części ciała zaburza jakość prowadzenia się motocykla, ponieważ uniemożliwia swobodne poruszanie się kierownicy i pracę podwozia. Jeśli okaże się, że motocykl nie chce skręcać lub wyjeżdża szeroko, sprawdź napięcie w górnej części ciała. Ból szyi lub ramion to wskazówka. Najważniejsze wskazówki to wziąć kilka głębokich oddechów, chwycić bak kolanami, a nie rękami, i machać łokciami, aby się rozluźnić. Jazda motocyklem nie będzie w pełni kontrolowana, jeśli jesteś spięty.

  1. Steruj aktywnie

Jeśli się włóczysz, możesz spokojnie przetaczać się przez zakręty. Ale jeśli chcesz jechać z jakąkolwiek przyzwoitą prędkością, musisz sterować aktywnie, używając przeciwskrętu. Oznacza to, że pchasz prawą ręką, aby jechać w prawo, pchasz w lewo, aby jechać w lewo, płynnie przechylając motocykl na wybraną linię. Sztuką jest wtedy rozluźnienie chwytu na kierownicy i pozwolenie motocyklowi na pracę. Jazda motocyklem przy aktywnym wykorzystaniu przeciwskrętu jest po prostu fajniejsza.

  1. Noś porządny zestaw ciuchów

Częściowo ma to na celu ochronę na wypadek najgorszego. Ale to nie tylko to. Jeśli jest Ci zimno, mokro lub – co najgorsze – nie widzisz prawidłowo, ucierpi na tym Twoja jazda motocyklem. Porządny zestaw odzieży ochronnej może temu zapobiec. Wydaj tyle, na ile możesz sobie pozwolić.

  1. Ćwicz hamowanie

Nie słuchaj internetowych specjalistów, którzy mówią, że nigdy nie powinieneś hamować, jeśli dobrze jeździsz. Dwa punkty: a) jeśli jedziesz powyżej określonego tempa, na pewno będziesz musiał hamować; oraz b) jeśli nigdy nie będziesz aktywnie hamować, stracisz wprawę w sytuacji awaryjnej. Jeśli droga za Tobą jest wolna, warto ćwiczyć awaryjne korzystanie z hebli. Jazda motocyklem składa się również z tego. Pamiętaj, że prawie każde gwałtowne hamowanie odbywa się przodem, a dwa palce na dźwigni to wszystko, czego potrzebujesz. Tylny hamulec zapewnia lepszą kontrolę i stabilizację motocykla.

  1. Pompuj opony

Wystarczy, że Twoje opony mają 0,5 bara poniżej zalecanego ciśnienia, aby całkowicie zepsuły ci prowadzenie. Najlepiej sprawdzać je raz w tygodniu, a na pewno na początku sezonu. Nie trzeba dodawać, że warto zadbać o dobre serwisowanie hamulców.

  1. Uważaj na swoich kumpli

Nasz oswojony badacz wypadków donosi, że 50% wypadków motocyklowych, w których uczestniczy statystyczny motocyklista w okresie letnim, to te z udziałem grup motocyklistów. Próbowanie nadążyć, rozpraszanie się, wyprzedzanie innych motocykli… wszystko to jest przepisem na szpitalne jedzenie. A im większa grupa, tym jazda motocyklem robi się niebezpieczniejsza. Najlepiej trzymać się poniżej pięciu kolegów, wszyscy znają swój cel (aby nikt nie musiał nadążyć) i nie wyprzedzaj się nawzajem.

  1. Mów do siebie

Podczas treningu policja jest zmuszona do komentowania swoich przejażdżek z ważnego powodu – aby lepiej zastanowić się nad tym, co widzą i jakie mają plany. Mówienie do siebie w kasku brzmi szalenie, ale może znacznie poprawić twoją jazdę. Ćwicz przez pięć minut podczas każdej jazdy.

  1. Przejeżdżaj między samochodami

To legalne, to duża zaleta jeżdżenia na motocyklu. Taka jazda na motocyklu jest bezpieczna, jeśli robisz to ostrożnie. Najważniejsze jest założenie, że żaden kierowca samochodu nie wie, że tam jesteś i będzie się odpowiednio zachowywał (to nie jest zła przesłanka we wszystkich sytuacjach na motocyklze). Dlatego utrzymuj rozsądne prędkości (nigdy więcej niż 20 km/h szybciej niż ruch, który wyprzedzasz) i bądź płynny. Chodzi o to, że inni uczestnicy ruchu nawet nie zauważą, że ich mijasz.

  1. Uważaj na skrzyżowania

Wiele wypadków zdarza się tutaj, ponieważ kierowcy często są przeładowani informacjami i podejmują złe decyzje. Twoim zadaniem jest pomóc im podjąć właściwą decyzję. Na początek jedź z oczekiwaną prędkością (ludzie są dobrzy w ocenianiu odległości, ale straszni w ocenianiu prędkości). Następnie przesuń się z jednej strony pasa na drugą (to pomoże im Cię zobaczyć). Następnie załóż, że i tak się wyciągną, więc trzymaj w pogotowiu hamulce.

  1. Weź udział w kursie szkoleniowym

Uzyskanie instrukcji od doświadczonego szkoleniowca jest skrótem do poprawy. Szkoły jazdy motocyklem są dziś dostępne lokalizacyjnie i cenowo. Możesz uczyć się jazdy na torze, ale również jazdy poza drogami. Ogranicza Cię jedynie budżet, jaki masz do przeznaczenia na takie zajęcia.

  1. Nie spiesz się do wielkich pojemności

Wielu z nas kończy na R1250GS, GSX-R1000 lub Z1000SX, podczas gdy moglibyśmy o wiele bardziej cieszyć się jazdą (i być szybszym i bezpieczniejszym) na czymś lżejszym. Jazda na motocyklu Triumph Street Triple, Yamaha MT-07 i Kawasaki Z650 może nie da ego wielkiego motocykla, ale da gigantyczną frajdę z jazdy. Łatwo też nimi manewrować.

  1. Jedź w teren

Poza świetną zabawą, jazda w terenie może zdziałać cuda podczas jazdy szosowej. Szybko uczysz się wielu cennych lekcji, od relaksu, gdy motocykl kołysze się pod tobą, po zrelaksowany chwyt kierownicy. Poza tym na lekkim moto wszystko dzieje się przy niskiej prędkości, więc karą za pomyłkę jest zwykle tylko śmiech znajomych.

Kurs motocyklowy – jak się przygotować?

Kurs motocyklowy otwiera drogę do kierowania motocyklami. Jest to bardzo ważny element edukacji motocyklowej, ponieważ umożliwia zgodne z prawem korzystanie z motocykla na drogach publicznych. Dlaczego to ważne? Po pierwsze kurs przygotowuje do jazdy motocyklem, po drugie pozwala uzyskać uprawnienia państwowe, bez których nie działają… ubezpieczenie motocykla i jego przegląd. Nie przeszedłeś kursu motocyklowego i nie zdałeś egzaminu państwowego? Będziesz odpowiedzialny za wszystkie spowodowane przez siebie szkody na drodze. W przypadku uszkodzenia drogich pojazdów, lub wyrządzenia uszczerbku na zdrowiu kwoty mogą iść w setki tysięcy złotych. Mogą też obciążać cię dożywotnią rentą na rzecz osoby poszkodowanej.

Kurs motocyklowy na prawo jazdy

W Polsce można przejść szereg kursów motocyklowych. Te podstawowe przygotowują do uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami w zależności od pojemności skokowej i mocy ich silników.

Kurs motocyklowy na kategorię A1

przygotowuje Cię do egzaminu na kategorię A1. Warunkiem uzyskania uprawnień państwowych jest:

  • osiągnięcie odpowiedniego wieku – 16 lat,
  • zgoda rodzica lub opiekuna, jeśli nie masz 18 lat,
  • ukończenie szkolenia,
  • zdanie egzaminu państwowego.

Kolejny krok to kategoria A2

Daje ona możliwość poruszania się większymi i mocniejszymi pojazdami. Kurs motocyklowy będzie obejmował szkolenie, ćwiczenia i egzamin na większym pojeździe. Warunkiem uzyskania uprawnień państwowych jest:

  • osiągnięcie odpowiedniego wieku – 18 lat,
  • ukończenie szkolenia,
  • zdanie egzaminu państwowego.

Kurs motocyklowy na kategorię A

Otwiera ci drogą do kierowania dowolnym typem motocykla. Warunkiem uzyskania uprawnień państwowych dla kategorii A jest:

  • osiągnięcie odpowiedniego wieku – 24 lata a w przypadku posiadania od co najmniej dwóch lat prawa jazdy kat. A2 – 20 lat,
  • ukończenie szkolenia,
  • zdanie egzaminu państwowego.

Kurs motocyklowy wieńczony jest państwowym egzaminem, który składa się z części teoretycznej i praktycznej, przy czym obie zdawane są w miejscowym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. W przypadku tej pierwszej baza pytań dostępna jest w Ośrodkach Szkolenia Kierowców, natomiast na części praktycznej przygotuj się, że egzamin obejmował będzie (niezależnie od kategorii prawa jazdy na którą prowadzony jest egzamin):

  • sprawdzenie stanu technicznego pojazdu – (czas: max.5 minut), sprawdzenie stanu łańcucha, zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu w wyznaczonym stanowisku, podparcie na podpórce następnie przygotowanie się do jazdy z wykorzystaniem odpowiedniego stroju ochronnego
  • jazda po łukach w kształcie cyfry 8 – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8
  • slalom wolny – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami
  • slalom szybki – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową
  • ominięcie przeszkody – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie, 2 – krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda
  • ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Kurs motocyklowy zaawansowany

Wszystko to, co dzieje się po uzyskaniu przez Ciebie prawa jazdy w Polsce traktowane jest jako szkolenie zaawansowane, tudzież doskonalenie techniki jazdy. Niezależnie od tego jakiej terminologii byśmy nie używali w naszych realiach kurs motocyklowy dla osób posiadających prawo jazdy najczęściej realizowany jest na dwóch polach.

Kurs motocyklowy terenowy

W Polsce coraz popularniejsze są kursy motocyklowe uczące jazdy motocyklem w terenie. Ich popularność wynika z faktu popularyzacji motocyklowego segmentu Adventure. Szkoły motocyklowe uległy w Polsce daleko idącej profesjonalizacji. Oferta dla miłośników bezdroży jest bardzo szeroka. Obejmuje ona szkolenia, treningi, przejażdżki, ale również terenowe wyprawy.

Kurs motocyklowy szosowy

Zaawansowane kursy motocyklowe dla miłośników jazdy po szosie to temat o nieustannie rosnącej popularności. W Polsce szkolenia motocyklowe i kursy motocyklowe realizowane są zarówno na torach sportowych, jak również w wyspecjalizowanych Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy. Z uwagi na zapisy ustawowe kursy motocyklowe nie powinny odbywać się na drogach publicznych, parkingach publicznych i generalnie w przestrzeni do tego nie przeznaczonej.

Wybór szkoły motocyklowej

Wybór szkoły motocyklowej to temat, któremu poświęciliśmy osobny artykuł. Obejmuje on dobór szkoły, kwalifikacje kadry, program nauczania, zaplecze techniczne i wiele inny. Pełny artykuł znajdziesz TUTAJ.

Czy można skutecznie uczyć się on-line?

Czy kurs motocyklowy może byś prowadzony on-line? Odpowiedź brzmi – nie. Zabrania tego zarówno polskie prawo, jak również przeciwko takiemu rozwiązaniu przemawia wieloletnia praktyka. Brak nadzoru instruktora nad osobą szkoloną prowadzić może w najlepszym wypadku do miernych efektów szkoleniowych, a w najgorszym do wypadku.

Jazda w terenie – co trzeba ogarnąć?

Jazda w terenie jest jednym, wielkim wyzwaniem, któremu aby podołać musisz się przygotować. Przygotowanie się do jazdy terenie obejmuje kilka kluczowych tematów. Wymienimy je w po kolei, przy czym wszystkie są istotne.

Teren wymaga odpowiedniego motocykla

Jeśli chcesz ruszyć w teren, potrzebujesz odpowiedniego motocykla. W tej roli Bandit 600 zupełnie się nie sprawdzi. Nawet jeśli ubierzesz go w kostkowe opony. Nie chodzi tutaj zresztą o samo ogumienie, ale o fizyczne parametry motocykla.

Motocykl do jazdy w terenie musi mieć odpowiedni skok zawieszeń. Jest to konieczne do absorbowania nierówności. Właśnie dlatego zawieszenia maszyn terenowych są tak potężne. Jednocześnie jazda w terenie wymaga większych kół i właściwych opon, które pozwolą na taką jazdę. Trzeci element istotny przy doborze motocykla to wysokość prześwitu.

Nie bez przyczyny maszyny dedykowane do jazdy w terenie są po prostu duże. Pomieszczenie w jednym pojeździe dużych kół, dużego skoku zawieszeń i podwyższonego prześwitu musi oznaczać duży motocykl. Ale oznacza również że jazda w terenie jest zdecydowanie sprawniejsza.

Jazda w terenie wymaga odpowiedniego przygotowania motocykla

Sam motocykl, nawet zbudowany z myślą o jeździe w terenie to często za mało. Szczególnie, ze większość producentów wypuszcza swoje motocykla np. na szosowych oponach i bez dodatkowych zabezpieczeń.

Przygotowanie motocykla do jazdy w terenie nie musi być specjalnie skomplikowane. Oznacza jedynie, że należy zrobić to, co należy zrobić. Przede wszystkim przydadzą się osłony na dłonie, które zabezpieczają przed obijaniem palców przez gałęzie. Przydadzą się również gmole i osłony silnika, które ochronią silnik i chłodnice pojazdu.

Najważniejszą częścią przygotowań jest wybór opon do motocykla. W zależności od tego jak ciężki jest teren, jakie panują w nim warunki i jakie są Twoje umiejętności – dobrane opony mogą być zupełnie inne. Tutaj przeczytasz jak dobrać opony do Twojego motocykla.

Offroad wymaga odpowiedniej odzieży

Odzież wykorzystywana przez Ciebie do jazdy po szosie nie sprawdzi się w terenie. Jazda w terenie wymaga lekkiej i przewiewnej odzieży, przede wszystkim dlatego, że jazda w terenie jest męcząca i wymaga dużego wysiłku fizycznego.

Jazda w terenie oznacza również, że Twoja odzież błyskawicznie się ubrudzi. Dlatego odzież do jazdy w terenie produkowana jest zazwyczaj z odpornych syntetycznych tkanin, które można dowolnie traktować agresywnymi detergentami.

W terenie nie sprawdzi się również szosowy kask. Ma on zbyt słabą wentylację, a jego obłe lakierowane powierzchnie szybko się rysują. Kask typowo terenowym nie tylko poprawia komfort jazdy, ale też umożliwia wykorzystanie praktycznych gogli.

Jazda w terenie wymaga odpowiedniego towarzystwa

Gdy jesteś daleko od cywilizacji Twój kompan może być jedyną nadzieją na pomoc. Niezależnie od tego, czy będziesz potrzebował pomocy z wykopaniem motocykla, czy z awarią pojazdu, czy też zostaniesz ranny w wypadku. Z jazdą w terenie jest trochę jak z nurkowaniem. Jak mówi stare porzekadło nurków – kto samotnie nurkuje, ten samotnie umiera. Z jazdą w terenie na motocyklu jest trochę podobnie. Nie jeździ samotnie w terenie, szczególnie w trudniejszym terenie i gdy jesteś dalej od cywilizacji.

Bezdroża wymagają właściwych umiejętności

Zanim zjedziesz w teren – wybierz się do szkoły enduro. W krótkim czasie zbudujesz solidne podstawy. Oszczędzisz własny czas na eksperymentowanie z tym, co inni dawno rozłożyli na czynniki pierwsze oraz unikniesz niepotrzebnego niszczenia motocykla i narażania na szwank własnych kości. Zaoszczędzisz też sobie mnóstwo stresu na motocyklu. O tym jak wybrać szkolenie enduro – przeczytasz TUTAJ.

 

Podnoszenie motocykla – technika

Podnoszenie motocykla przydarza się każdemu motocykliście. Motocykle mają dwa koła i przy chwili nieuwagi po prostu leżą na ziemi. Szczególnie dużo upadków przytrafią się nam podczas szkoleń enduro, ale również podczas wypraw po terenowych szlakach motocyklowych.

Technika podnoszenia motocykla

Jak zatem zabrać się za podnoszenie motocykla, tak aby nie uszkodzić siebie i nie doprowadzić do większych szkód w samym motocyklu? Oto szybki przewodnik.

  1. Wyłącz zapłon. Upewnij się, że silnik jest wyłączony. Jest to tyle istotne, że w wielu pojazdach praca przewróconego motocykla może prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej.
  2. Zakręć kran z paliwem, jeśli masz pojazd z gaźnikiem i jeśli wycieka paliwo.
  3. Upewnij się, że motocykl jest na biegu, jeśli możesz się do niego dostać. Jeśli nie ma biegu i nie możesz uzyskać dostępu do manetki, aby wrzucić bieg, technika staje się trudniejsza, ponieważ motocykl może się toczyć, ale nadal można to zrobić. Musisz znaleźć punkt równowagi motocykla między dwiema oponami i wykorzystać go podczas podnoszenia motocykla.
  4. Stojąc tyłkiem do siedzenia, pochyl się i prawą ręką chwyć lewą manetkę.
  5. Kiedy chwycisz za kierownicę, pociągnij ją, aż znajdzie się jak najbliżej zbiornika. Lewą ręką znajdź coś mocnego do chwycenia pod siedzeniem. Nie chwytaj siedzenia. Jest zbyt słabe, aby wytrzymać podnoszenie motocykla. Chwytanie motocykla za ramę to najlepszy wybór. Im bliżej ciała jest twoja lewa ręka, tym lepiej.
  6. Połóż tyłek w połowie drogi na krawędzi siedziska. To jest kluczowe. Umieszczenie tyłka zbyt wysoko lub zbyt nisko na siedzeniu nie zapewni odpowiedniego kąta dźwigni. Popychasz motocykl tyłem i górną częścią nóg. Będziesz musiał trochę podciągnąć się rękoma, ale przede wszystkim będziesz pchał motocykl nogami.
  7. Musisz mieć dobrą przyczepność pod stopami, w przeciwnym razie będą się ślizgać. Podnoszenie motocykla będzie wtedy utrudnione. Jeśli pod stopami masz żwir, usuń go butami. To samo dla trawy.
  8. Zacznij dociskać pośladki do siedzenia za pomocą dziecięcych kroków, aby wyprostować je. Najtrudniejszą częścią podnoszenia motocykla będzie początek. Gdy motocykl zacznie podnosić się z ziemi, nabierzesz rozpędu, co pomoże ci wykonać resztę podnoszenia.
  9. Po podniesieniu motocyklu ostrożnie otwórz podstawkę boczną i oprzyj o nią motocykl. Jeśli nie możesz sięgnąć kosy piętą buta, obróć się ostrożnie w kierunku przodu motocyklu i chwyć oba końce kierownicy, a następnie umieść motocykl na podpórce lub stojaku centralnym.
  10. Proces jest taki sam, gdy motocykl stoi po prawej stronie. Twoje ręce są oczywiście odwrócone. Pamiętaj, aby najpierw wysunąć podpórkę, aby móc wsadzić na nią motocykl, gdy będzie ustawiony w pozycji pionowej.

Jeśli czujesz, że nie ma mowy, aby ten motocykl ruszył w ten sposób, zmień pozycję pośladków. Jeśli to nie zadziała, spróbuj zmienić zgięcie kolan. Często, gdy ustawisz odpowiedni kąt, motocykl unosi się jak z papieru. Adrenalina ma tendencję do przepychania motocyklu na drugą stronę, jeśli nie jesteś ostrożny.

Inne sposoby

Możesz również spróbować czynności jaką jest podnoszenie motocykla w inny sposób. Jeden z dostępnych jest tak, że realizujesz powyższe 10 punktów, ale jesteś zwrócony twarzą do motocykla. Chwytasz za kierownicę i uchwyt w okolicy siedzenia pasażera. Podnoszenie motocykla realizowane jest siłą mięśni nóg. Plecy pozostają proste, jak w martwym ciągu.

Podnoszenie motocykla można ograniczyć

Pomyśl również o treningu motocyklowym. Wypadki na motocyklu i wywrotki na motocyklu to tematy, które generują potrzebę podnoszenia motocykla. Trening motocyklowy, szkolenie motocyklowe, dobór właściwych opon i przygotowanie do jazdy w terenie sprawiają, że podnoszenie motocykla konieczne jest… po prostu rzadziej, a sama jazda mniej męcząca.

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure – historia modeli

BMW R1200GS i BMW R1200GS Adventure mają wspólnego przodka i wspólną historię, którą opisaliśmy Wam jakiś czas temu na stronach naszej szkoły. Ta historia zaczyna się w latach 80’ i jest w gruncie rzeczy genezą klasy Adventure, która doprowadziła do ukształtowania się segmentu motocyklowych wszędołazów do postaci, jaką znamy obecnie.

Narodziny przygody

Wróćmy jednak do bohaterów naszego materiału. Zanim pojawili się na salonach, BMW dysponowało w swojej ofercie modelami o pojemności 1100 i 1150cc. Motocykl te były wielkim sukcesem koncernu BMW i jak wielu twierdzi, to one przesądziły o tym, że Niemcy w ogóle kontynuowali produkcję motocykli. Oba te modele dysponowały układem, który w niewielkim stopniu zmienił się do dziś – dwucylindrowy bokser, napęd wałem, chłodzeniem powietrzem.

BMW R1200GS i R1200GS Adventure to motocykle produkowane w swoim czasie w Berlinie przez BMW Motorrad, część grupy BMW. Jest to jeden z rodziny motocykli typu dual sport BMW GS. Oba motocykle mają 1170 ml, dwucylindrowy silnik typu bokser z czterema zaworami na cylinder. Model BMW R1200GS Adventure ma zbiornik paliwa o dużej pojemności i zawieszenie o długim skoku. Od 2012 roku motocykle BMW R1200GS są najlepiej sprzedającymi się modelami koncernu BMW Motorrad.

Chłodzenie powietrzem

W momencie wprowadzenia na rynek w 2004 r. R1200GS był o 30 kg lżejszy niż R1150GS, którego zastąpiła. Taka różnica w masie to przepaść. Nowy motor wytwarzał 100 KM (75 kW), co stanowiło wzrost mocy o 19%. Silnik nadal dysponował chłodzeniem powietrzem. BMW kontynuowało produkcję R1150GS Adventure. Ostatni model wersji ADV w specjalnej edycji przed wprowadzeniem na rynek BMW R1200GS Adventure pojawił się pod koniec 2005 r., w roku modelowym 2006.

Ulepszenia na rok modelowy 2007 obejmowały zwiększenie mocy do 78 kW (105 KM). Nowy układ przeciwpoślizgowy ABS II nie wymagał wspomagania serwomechanizmem. W 2008 r. dodano nowe opcje, w tym elektroniczną regulację zawieszenia i system kontroli trakcji oraz automatycznej kontroli stabilności.

W roku modelowym 2010 oba modele miały zmienioną głowicę cylindrów z podwójnym wałkiem rozrządu, zwiększonym zakresem obrotów do 8500 obr./min oraz klapą wydechową, aby nadać silnikowi inny ton. Moc wzrasta do 82 kW (110 KM) przy 7750 obr./min.

Chłodzenie cieczą w BMW R1200GS Adventure

Na targach Intermot w 2012 roku BMW ogłosiło, że model z 2013 roku będzie miał chłodzenie wodne, dostarczy dodatkowe 11 kW (15 KM) i ważyć będzie około 9,1 kg więcej niż poprzedni model. Zmieniło się jednak znacznie więcej… bo prawie wszystko. Nowy motocykl był de facto zupełnie nowym pojazdem, który z poprzednikiem łączyła jedynie ta sama koncepcja.

Chociaż od tego czasu model 2013 wypracował sobie dobrą reputację, to miał nieco chwiejny początek. W Europie i Stanach R1200GS a później BMW R1200GS Adventure były przedmiotem różnych akcji serwisowych obejmujących przednie hamulce, układ ABS, linkę przepustnicy, pompę paliwową, sprzęgło, zespół przekładni głównej, przewody hamulcowe i skrzynię biegów. Wczesne raporty dziennikarskie opisywały motocykl jako mający tendencję do niestabilności i shimmy, prze co ostatecznie BMW zmieniło geometrię przedniej części pojazdu.

W latach modelowych 2014 do 2016 wprowadzono stopniowe coroczne aktualizacje, w tym poprawki w zakresie prowadzenia na drodze i dodanie opcji, takich jak reflektory LED, zapłon bezkluczykowy, quickshifter, system przeciwkradzieżowy i opcje niższego siedzenia. Nowy tryb ABS dostępny jako aktualizacja oprogramowania umożliwia bezpieczniejsze hamowanie podczas pokonywania zakrętów.

W roku modelowym 2017 motocykl został poddany liftingowi, ze zmianami technicznymi, aby spełnić europejskie przepisy EU4. Dodano boczne światła odblaskowe i pokładową lampkę diagnostyczną w kokpicie wskazującą awarię. Podobnie BMW R1200GS Adventure, wszystkie modele bokserek chłodzone cieczą wyposażono w amortyzator na wale wyjściowym skrzyni biegów. Zmieniono siłownik bębna wybieraka, wał napędowy i łożysko wału napędowego. GS otrzymał również nową opcję gmoli, pozwalającą na zamontowanie osłon zabezpieczających cylindry, jak to było standardem w Adventure.

Sprzedaż

Prawie jedna trzecia ze 100 000 egzemplarzy sprzedanych przez BMW Motorrad na całym świecie w 2006 roku to R1200GS. W 2007 r. R1200GS był ponownie najlepiej sprzedającym się motocyklem BMW.

W 2008 r. R1200GS ponownie był najlepiej sprzedającym się motocyklem BMW, z 22 845 standardowymi modelami i 12 460 modelami BMW R1200GS Adventure.

W 2012 roku Cycle World nazwał R1200GS „najbardziej udanym motocyklem ostatnich dwóch i pół dekady” i przypisał mu kategorię turystyki przygodowej.

Szósty rok z rzędu BMW Motorrad zwiększył sprzedaż w 2016 r., osiągając prawie 6% wzrost sprzedaży w porównaniu z 2015 r., zgodnie z danymi dotyczącymi sprzedaży opublikowanymi przez firmę. W grudniu 2016 r. sprzedano 145 032 motocykli i maksiskuterów. Sprzedaż pojazdów BMW Motorrad wzrosła o około 50% w porównaniu do 98 047 pojazdów sprzedanych w 2010 roku. Seria R stanowiła 53,6% wszystkich motocykli BMW sprzedanych w 2016 roku. Około 17% motocykli sprzedanych w 2016 roku to BMW R1200GS, z wzrost o 7% w stosunku do roku 2015. BMW R1200GS Adventure sprzedano 21 391 sztuk (wzrost sprzedaży o 18,8%), a R1200RT – 9648 sztuk.

Seria BMW R1200GS to również jedna z najlepiej sprzedających się serii motocykli w Polsce. Ostatnie 15 lat modele GS nie schodzą ze szczytów sprzedaży, do czego doprowadziła systematyczne rozbudowa sieci dealerskiej oraz wprowadzanie wysokich standardów obsługi klienta. Maszyna ta stała się częstym bywalcem, zlotów, imprez oraz szkoleń motocyklowych.

W kulturze popularnej

W 2004 roku Ewan McGregor i Charley Boorman wykorzystali model BMW R1150GS Adventure z poprzedniej serii motocykli BMW podczas epickiej podróży motocyklowej z Londynu do Nowego Jorku przez Europę, Azję i Alaskę. Wyprawa ta została zilustrowana w książce i serialu telewizyjnym Long Way Round. W 2007 roku ta sama para używała R1200GS Adventure BMW podczas kontynuacji podróży z John o’ Groats w Szkocji do Cape Agulhas w RPA, projekt ten został udokumentowany w Long Way Down.

Znany dziennikarz motocyklowy Kevin Ash zmarł w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku podczas prezentacji modelu BMW R1200GS podczas premiery prasowej w 2013 roku. Dochodzenie wykazało przypadkową śmierć, ale prokurator w Wielkiej Brytanii nie mógł podać pełnych powodów „z powodu niewystarczających dowodów”. O przyczynę wypadku podejrzewana była wspominana wyżej niestabilność motocykla, która prowadzić miała do utraty panowania nad motocyklem. Ostatecznie nie udało się jednak tych zarzutów potwierdzić.